Søk

Søkeresultat

Mye bra på Blues Heaven 2023

Årets største bluesbegivenhet på dansk jord, Blues Heaven-festivalen i Frederikshavn, fant sted 10.-11. november. Som alltid var hovedfokuset på amerikanske artister, mange av dem med soul-touch til bluesen. I år var det også navn fra Frankrike, England, Australia, Brasil, Finland, Norge, Sverige og selvfølgelig også Danmark. Robert Finley (bildet) var et av høydepunktene.

Les mer

Mye fint

Det gir grunn til ettertanke at da Anders Osborne ankom New York i 1985 hadde han med smått og stort fem dollar i lomma. I dag, i Donald Trumps USA, hadde han blitt sendt hjem. Det hadde tatt fra oss en solid samling flotte plater og minneverdige musikalske samarbeider. Osborne slapp inn, haiket til en kompis i New Orleans der han,med et lite avbrekk har bodd siden 1989. Og når valget står mellom Uddevalla og New Orleans er det ikke vanskelig å skjønne ham. 
Denne gangen har han satt sammen et kresent orkester – Benmont Tench på tangenter og Waddy Wachtel spiller gitar som bare han kan. Bob Glaub spiller bass og Chad Cromwell, som Osborne har kjent i en årrekke, produserer og spiller trommer. Windy Wagner Cromwell gjør en vakker bakgrunnsvokal. Hoveddelen av dette er gjort i California, i den grad at du nesten hører bølgeslagene fra stranda og må sjekke om du har sand mellom tærne. Enkelte pålegg er gjort hjemme i Louisiana, men samlet sett er dette vestkystrock som genrens stigma til tross likevel evner å engasjere. For Osborne har tatt med seg låtskrivergavene sine til Los Angeles, og tekstene hans er slik vi etter hvert er blitt vant til sterkt farget av bakgrunnen hans og det livet han har levd. Vitaliteten trenger uanfektet gjennom vestkystrocken, og enda en gang er det all mulig grunn til at Osborne bestemte seg for å rydde opp i livet sitt tilbake i 2009. Ved siden av å lage plater som vil hjelpe oss nordboere gjennom mange, lange og mørke vintermåneder driver han også sin egen frivillige stiftelse som støtter musikere under avvenning – på turné særlig, der fristelsene kan være mange. Han synger om det selv også – platas kanskje vakreste «Fields Of Honey» der han innser at «Everyday can’t be sunny». 
Vi skal være glade for at Osbornes personlige reise har gitt oss plater som dette, og personlig er jeg mer enn litt glad for at han har kommet seg unna åket til Alligator. I dag driver han sitt eget selskap, og er åpenbart langt mer tilfreds med livet der han kan lage musikken han vil – med de musikerne han ønsker. Mye fint her, like uanstrengt hele veien – «Running» er bare flott, «Smoke and mirrors» er nesegrust elegant gjort. Selvsagt er dette farget av et fantastisk band, men til syvende og sist henger dette på en veldig, veldig flott musiker – og så lenge Buddhareferansene ikke blir mer påtrengende enn dette skal vi alltids klare å stå ut med dem.

Les mer

Mye kvalitet og blå toner

Dette bandet trenger én introduksjon, og den heter Needlepoint. Låtskriver, sanger og gitarist i nevnte progrock-band med skjeve bånd til både jazz, blues, Gentle Giant og King Crimson er Bjørn Klakegg fra Telemark. Needlepoint har de senere årene blitt en stor favoritt i både inn og utland blant tilhengere av såkalt kunstnerisk basert singer/ songwriter-rock. Art-rock sa vi på 70-tallet. Prog-rock sier vi i dag. Den glemte kunstformen som dannet grunnlaget for band som nevnte Gentle Giant og King Crimson, men også mer kommersielle band som Jethro Tull, Emerson Lake & Palmer og Pink Floyd.
Needlepoint har besått av rytmeseksjonen i Bigbang, Nikolai Hængsle Eilertsen på bass og Olaf Olsen på trommer, i tillegg til frontfigur og låtskriver Bjørn Klakegg. Nå har sistnevnte kommet opp med sideprosjektet Local Store som er mye mer dempet, singer/ songwriter, ja og pop. Men den musikalske vakre sjelen du fant i mange av låtene på de seneste to Needlepoint-skivene finner du også her.
Og gitarsoloen på åpningssporet «Magpie and the moon» er så bluesete og blå som du kan ønske deg. Henførende gitarspill av høy klasse! Det samme må virkelig sies om jazz/ blues-gitararbeidet på «Howling». Jeg skal ikke banne på det, men gjetter på kvalifisert vis at selv vår nestor innen bluesgitar Knut Reiersrud vil finne en låt som dette interessant nok til å sette den på repeat.
Andre låter som «Yellow umbrella» har klare røtter til James Taylor og Rosanne Cash i en melankolsk singer/ songwriter-aura. Noen øyeblikk kan også føre tankene til det spennende svenske bandet Dungen. Og 70-tallets Al Stewart. For ikke å snakke om det obskure Oslo-bandet Reverend Lovejoy, som har sine røtter til Minor Majority. Musikk du virkelig kan fordype deg i og stenge verden ute med.
Local Store er ingen enkel plate å beskrive, og en uvanlig sjanger å lese om her i Bluesnews. Men det er så mye kvalitet og blå toner i dette kunstneriske pop/singer-songwriter-albumet at vi vil anbefale deg en lytt på det varmeste. Når høstkulda kommer er dette musikken du trenger når mørket kryper rundt hushjørnet og termometeret begynner å fryse. Dette er en plate du ikke legger fra deg når den først har kommet inn i varmen!

Les mer