Trivelig bluesweekend på Notodden
Blueshelgen ble åpnet i vakre omgivelser på Heddal Bygdetun. Her var det satt sammen en konsert hvor blues møtte folkemusikk. Ordfører Gry Fuglestveit sto for den offisielle åpningen, og uttrykte på vegne av byen glede over at det velsmurte maskineriet som Notodden Blues Festival er, kastet seg rundt for å lage et arrangement på kort tid. På scenen representerte Rita Engedalen, Morten Omlid og Jostein Forsberg bluesen, mens folkemusikkdelen sto Anne Gravir Klykken og Ottar Kåsa for. Etter en liten regnskur på starten av konserten, dukket sola frem igjen og bidro til god stemning.
En reise tilbake i tid
Notodden denne helgen var ikke den byen vi pleier å møte under festivalen. Festivalleder Jostein Forsberg var også veldig tydelig på at dette arrangementet ikke var en nedskalert Notodden Blues Festival , men heller en reise tilbake i tid, til festivalens spede oppstart i 1988. Byen var ikke stengt ned slik vi er vant til, Storgata var åpen for trafikk, borte var selgere av rosa cowboyhatter, lakris i alle farger og panfløyteorkestre. Det var ganske stille i gatene og god plass på uteserveringene. Det var ikke et telt å se i rundkjøringene, men en del faste festivalgjester hadde tatt turen selv om festivalen er avlyst. Festivalvenner samlet seg på campingen, hvor det også ble holdt jam.
I 2020 kan vi ikke lenger omgås slik vi pleide. Ingen klemming på bluesvenner man møter på, og på alle arrangement var en mengde tiltak tatt. Før konsertene ble temperaturen til alle gjester målt ved inngangen, og håndsprit var overalt. Det var sitteplasser for alle, og bordservering. Vi i publikum opplevde at smittevernet var godt ivaretatt.
Bok og Blueshuset
Torsdag kveld var det dobbeltkonsert på Bok og Blueshuset. JT Lauritsen & The Buckshot Hunters var første band ut. Som de fleste andre musikere var det lenge siden de har spilt for et levende publikum, og de gledet seg til dette. Månedene uten spillejobber er delvis tilbrakt i studio, der de har spilt inn platen Blue Eyed Soul Volum 2, og vi fikk høre flere låter fra denne. De hørtes absolutt bra ut, og vi gleder oss til nytt album slippes i september!
Etter et sceneskifte var det Damer i Blues sin tur. Rita Engedalen, Margit Bakken og deres bluesherrer, Morten Omlid og Eskil Aasland, leverte et nydelig sett for et imøtekommende publikum. Også dette bandet har jobbet med nye låter, og vi fikk høre hele tre nye låter, hvorav et par som aldri har blitt spilt live før. En hadde sågar ikke fått navn engang. Vi gleder oss til å høre mer! (Bildet under)
Fredag og lørdag på dagtid ble det arrangert uteblues fra en flytende scene utenfor Bok og Blueshuset. Mange har sikkert tenkt at podiet mot vannet utenfor Bok og Blueshuset kunne passe utmerket for en konsert, og det viste seg at det stemte! Her var sitteplasser målt opp med en meters avstand, og verter plasserte folk der det var ledig. At sola skinte fra en skyfri himmel gjorde dagen perfekt. Det ble nok noen solbrente neser i løpet av helgen! Det ble så hett at enkelte publikummere kastet seg i vannet for en avkjøling, mens de på første rad satt og dinglet med bena i vannet.
Little Steven’s Blues School har gått som vanlig, selv om sjefen sjøl av naturlige grunner ikke har vært på Notodden denne gangen. Første band ut var fra dette seminaret, og flere forskjellige konstellasjoner av unge musikere var i aksjon i løpet av fredag og lørdag. Det låt rett og slett storveis, og det var tydelig at disse talentene har sugd til seg lærdom i løpet av uka.
Unge talenter fra Little Steven's Blues School på scena utenfor Bok & Blueshuset.
Unge talenter
Willy Strandli var antagelig den første til å spille elgitar på Notodden i 1959, og Notoddens rike musikkmiljø vokste frem rundt Strandli. Han ble hyllet av lokale musikere på avslutningskonserten til festivalen i 2006, og det ble opprettet et minnefond i hans navn, der pengene skulle gå til lokale musikalske talenter. Årets mottakere av stipendet var en gruppe bestående av tre talenter som har vært tilknyttet den lokale kulturskolen. Irina Nordvik, Synne Marie Haugen og Trym Innleggen Hagalia var på scenen begge dager, og imponerte stort med selvskrevne låter, meget bra sang og fremføring. Stipendet dekket oppholdet deres på bluesskolen, og de vil få oppfølging i Juke Joint Studio utover høsten. Hold utkikk, disse kommer vi nok til å høre mer av!
Andre som spilte på brygga fredag, var Lady J & Her Bada Bing Band, duoen Mean Black Mamba (bestående av Guy Collins på gitar og Øystein Ytterbø på slagverk), Norske Menn i Hus og Hytte og til sist Blues Energy, et ungt og lokalt bluesband.
Fredag kveld var det igjen duket for dobbeltkonsert i Bok- og Blueshuset. Vi fikk først høre Frode Alnæs & The Frogs. Froskene viste seg å være Jørund Bøgeberg på bass og Eivind Kløverød på slagverk. Frode kjenner vi fra Dance With A Stranger, store popstjerner på 80/90-tallet.
Alnæs er, ved siden av å være en eminent låtskriver (han skrev låtene til Dance With A Stranger) og gitarist, en utrolig morsom fyr, og innimellom låtene var det mange kommentarer og historier som fikk publikum til å riste av latter. Å oppleve tre slike virtuoser på scenen var en stor opplevelse.
Band nummer to var Norwegian Soul Band, med Kim Rune Hagen fra Heddal som vokalist. Hagen var med i Idol i 2007, og kom der helt til finalen. Som vokalist for et tight og dyktig band tok han oss med til den funky siden av soul, og gjorde en kjempejobb som vokalist. Han har en flott stemme, og var svært sjarmerende på scenen. Underveis fikk han utmerket vokalhjelp av Heidi Blåsmo, Åste Hunnes Sem og Anne Lene Norbø.
På brygga lørdag var det igjen musikere fra bluesskolen som spilte, i tillegg til de lokalene favorittene Terry Lehns. Sola glitret på Heddalsvannet og båtene lå bak scenen og økte publikumstallet.
Bluescruise og Myrens Dam
I tillegg til konsertene på land, var fjorårets festivalprisvinner Dr. Bekken sjef på hele seks bluescruise på Heddalsvannet. Et sterkt begrenset antall publikum var med på hver tur, siden avstandsregelen måtte overholdes.
Lørdag ettermiddag var det lagt opp til en skikkelig godbit, nemlig konsert i Myrens Dam. Den spesielle scenen bak Sliperihallen var i begynnelsen av festivalens historie stedet der avslutningskonserten søndag ble holdt, og dammen har siden hatt en nesten mytisk status blant festivaltraverne med lang fartstid. På scenen i 2020 sto Notodden Outlaws, et slags all-star band med musikere fra blues-, roots- og rocksegmentet på Notodden, Hjartdal og Heddal. Mens vokalistene stadig skiftet, fikk vi låter fra både John Prine, Larkin Poe, Sam Cooke og Beth Hart. Konserten ble avsluttet med gruppas versjon av Rolling Stones-klassikeren Dead Flowers.
Fire kvinnelige sangere i front for Bluestown Outlaws i Myrens Dam.
Etter nostalgibesøket i Myrens Dam, gikk turen igjen ned til Bok- og Blueshuset for enda to konserter.
Publikumsfavorittene Spoonful of Blues startet ballet, og serverte en dampende konsert. Deres publikum liker å danse, men det er ikke lov i koronatiden, uten at det la noen demper på stemningen. De spilte også sin nye singel Corona Time, så nå spilles på bluesradiostasjoner over hele verden.
Notodden Blues Band er blant veteranene på bluessiden i Notodden, i fjor kunne de feire 40-årsjubileum. Den erfarne gjengen begeistret publikum med den siste konserten under Notodden Blues Weekend anno 1988. De spilte også på den aller første festivalen på Notodden i 1988, så her ble ringen på en måte sluttet.
Live-sending fra teateret
Søndag kveld kunne festivalen invitere til storslagen live-sending på Facebook. Showet ble sendt fra Notodden teater og inviterte seere verden over til å bli med på en reise i kulturarv og industriutvikling langs Telemarkvassdraget. På scena i teateret fikk vi høre artister og forskjellige verbale innslag, mens opptakene på en rekke lokasjoner fra Vinje og sørover langs elva var gjort på forhånd og ble avspilt underveis. Prosjektet var årets arrangement i konsertserien «Somliga går i trasiga skor» og var utarbeidet i samarbeid med LO og 55 fagforeninger og forbund.
Showet ble ledet av tidligere festivalsjef og nåværende styreleder i festivalstiftelsen, Runar Lia. Han ledet den virtuelle reisen på en utmerket og interessant måte der han fortalte om de forskjellige stedene og epokene i industriutviklingen langs vassdraget i Telemark. Vi fikk også møte byens ordfører Gry Fuglestveit og LO-leder Hans-Christian Gabrielsen på scena i teateret. Gabrielsen kunne blant annet fortelle at overskuddet fra konserten går til Norsk Folkehjelps prosjekt, «Folk forandrer verden», for å hjelpe vanskeligstilte flyktninger i Syria og Libanon under koronakrisen. Gabrielsen roste også festivalen for den store jobben de sammen med alle frivillige legger ned, og han trakk spesielt fram arbeidet med unge i bluesskolen.
Etter en åpningslåt fra byens store bluessønn Kåre Virud startet den musikalske reisen med Osmund Nordstoga i Vinje, ved vannet som er utgangspunktet for industrieventyret langs vassdraget. Videre fikk vi høre Sigmund Groven og Knut Buen med bilder fra historiske Vemork som bakteppe, kraftstasjonen som i dag er blant industrianleggene på Rjukan og Notodden som er kommet inn på UNESCOs verdensarvliste. Reisen fortsatte langs vassdraget med en låt fra Linnea Dale på lokasjon ved Tinnsjøen, og senere folkemusikk og dans ved Tinnoset. Vi fikk høre Notodden Bluesband i et opptak fra fabrikkområdet i byen der Norsk Hydros første kunstgjødsel ble produsert, og der industriproduksjonen startet.
Vi fikk videre flere innslag direkte fra scena i teateret. Vi hørte Rita Engedalen både med band og i duo med Morten Omlid, samt Spoonful of Blues og bandet Ni Liv som fremførte en nylaget låt.
Festivalen med Notodden Bluesband-sjefen Trond Ytterbø i spissen har i mange år jobbet med musikalske prosjekter blant innsatte i Telemark fengsel, og prosjektet har til og med fått sin egen scene under festivalen. Vi fikk se opptak av Ytterbø og fengselsbandet Prison Maniacs under innøving og framføring av en av sine låter.
Norwegian Soul Band med sangeren Kim Rune Hagen serverte litt funky soul før reisen langs Telemarksvassdraget ble avsluttet med Vidar Busk fra Langesund som representant for Grenlandsområdet. Han serverte låten han slo gjennom med i 1997, «Stompin’ out feet with joy», - i byen der hans karriere for alvor «tok fyr» etter konserten på festivalscena «Tapperiet» samme år.
Med årets utgave av konsertserien «Somliga går i trasiga skor» synliggjorde festivalen på en svært så underholdende måte hvordan industriutviklingen og kulturen har gått hånd i hånd langs Telemarksvassdraget helt siden industrieventyret startet på slutten av 1800-tallet med visjonæren Sam Eyde, vannkraftutbyggingen og etableringen av Norsk Hydro.
Avslutningsvis presenterte festivalleder Forsberg en ekstra overraskelse for de mange seerne på Facebook og den lille forsamlingen i Notodden teater. Hvert år under festivalen har det blitt en tradisjon å innlemme nye artister i byens «Blues Walk of Fame». Forsberg kunne presentere tre nye artister som nå får hver sin stjerne i fortauet på torvet i byen: Den nylig avdøde legenden Peter Green og to utmerkede gitarister som begge var til stede denne søndagskvelden. Byens egen gitarhelt Morten Omlid og tidligere omtalte Vidar Busk kunne motta hyllesten. Bluesnews gratulerer!
Festivalleder Forsberg uttalte fra scena ved et par anledninger at det ikke er usannsynlig at blues-weekenden vil bli gjentatt og arrangert som et tillegg til hovedfestivalen. Han kunne også fortelle at erfaringene med den flytende scena ved Blueshuset og gjenbruk av Myrens Dam var så vellykket at det er en mulighet for at de vil gjenoppstå som faste festivalscener.
Les mer om Notodden Blues Weekend i septembernummeret av Bluesnews