Trivelig blåmandag på Blå i Oslo
Blue Monday ble innledet med live innspilling av en podcast ledet av Eric Malling og Amund Maarud. Det finnes allerede flere av disse tilgjengelig på nettet med de to parhestene bak mikrofonen. Nytt denne gangen er at innspillingen ikke bare kan streames, men den vil også bli sendt på DAB på Ordentlig Radio, en kanal som har hovedfokus på å presentere og promotere norsk musikk. Det ble en meget underholdende seanse med de to svært veltalende programlederne, som i løpet av en liten time fikk besøk av flere gjester. Publikum fikk møte den nyansatte festivalkoorinatoren i Notodden Blues Festival, Mari Beate Sannes, musikeren Jan Tore Lauritsen (bildet under), og ikke minst det raskt fremadstormende gitartalentet fra Trøndelag, Tora Dahle Aagård.
Etter den svært underholdende podcasten var det satt av tid til noen festivalpresentasjoner. Av festivalleder Kjell Inge Brovoll fikk vi høre litt om hvordan Blues in Hell tenker om framtiden. Han var inne på det han betegnet som en «ny tid», der han mener nisjefestivalene ikke vil overleve dersom man ikke tenker nytt og også litt bredere når det gjelder sjanger. Han fortalte også om gode prosjekter som er på gang for yngre musikere og publikum, og viktigheten av at de etablerte arrangørene i festivalene inviterer inn og er forberedt på å gi stafettpinnen videre til yngre krefter.
Mange var spente på å høre siste nytt fra bluesbyen Notodden, som vi vet fikk økonomiske vanskeligheter etter fjorårets festival. Festivalleder Jostein Forsberg kunne fortelle om en utrolig vanskelig høst der han og medarbeiderne måtte takle et hardt trykk fra kritikk både lokalt og nasjonalt etter det dårlige økonomiske resultatet. Paradoksalt skjedde dette etter en festival som fra den indre blueskretsen ble betegnet som en av de aller beste musikalsk og programmessig. Jostein kunne fortelle at de fra første dag var bestemte på å stå ydmykt i kritikken, invitere til samarbeid og være lydhøre for forslag til endringer. Endinger er også gjort foran årets festival. Jostein kunne fortelle at etter ønske fra publikum er det blant annet åpnet for salg av enkeltbilletter igjen, flere av de små klubbene i byen er inne i programmet igjen, Hovigs Hangar er redusert i størrelse, billettprisene er redusert og det er også avgiften for å bo på campingen i festivalhelga. Jostein trakk til slutt fram noen av høydepunktene i sommerens festivalprogram.
Kurt Slevigen med band på scena på Blå. (Foto: Trond Johnsen).
Publikum på Blå fikk også siste nytt om høstens store begivenhet i London og konserten i Royal Albert Hall av initiativtaker og Blue Mood-sjef Eric Malling. Amund Maarud, som skal være kapellmester for konserten, fortalte litt om hvilke ideer han hadde for innholdet. Han kunne love at showet som blir presentert i London 10. november vil være unikt, og ikke noe man har hørt tidligere.
Kvelden på Blå ble avsluttet av en improvisert konsert med bl.a. flere av musikerne som vil være å finne på scena i Royal Albert Hall. Det startet med et par akustiske låter fra Trudy & Dave før vi fikk høre Kurt Slevigen, Amund Maarud, Tora Dahle Aagård, JT Lauritsen, Jostein Forsberg, Kjell Inge Brovoll, Guy Collins og Ronny Aagren, alle backet av Rune Endal og Martin Windstad.
Nærmere midnatt mens konsertopptaket av Blue Mood Labelmates fra Notodden i 2017 gikk på storskjerm begynte folk å trekke ut i mandagsnatta. På veien ut fikk vi med oss at Blå allerede er booket til Blåmandag i mars 2020. Det var stor enighet blant alle som var til stede om at dette var noe som ga mersmak.
Over: Amund Maarud. Under: Tora Dahle Aagård. (Foto: Per Ole Hagen).
Ronny Aagren med Martin Windstad, Rune Endal og Amund Maarud. (Foto: Trond Johnsen).