Union Bluesband 2022 - Soft City

NBUs turneband i 2022 er Soft City. Bandet består av Thea Sørli Paulsberg (vokal), Ask Vatn Strøm (gitar), Håvard Ersland (keys), Kim Andre Tønnesen (bass) og Bård Jønland Berg (trommer).

Union Bluesband 2022 - Soft City
Soft City

For booking Union Bluesband 2022

Bitten Svendsen, epost: post@norskbluesunion.no eller tlf. 958 28 910.

 

Soft City, Notodden Blues Festival august 2021.
Soft City, Notodden Blues Festival august 2021.

Turneliste 2022

15. januar

Hamar
Gregers
Hamar Bluesklubb

22. januar

Oslo
Youngs Nede
Oslo Bluesklubb

22. februar

Gjøvik
Hunndalen Bluesklubb
Hunndalen Bluesklubb

5. mars

Kongsvinger
Vinger Pub
Vinger Blues & Rock Club

2. april

Bryne
Hotell Jæren
NBUs landsmøte

23. april

Trondheim
Nidaros Blues
Nidaros Blues

21.-22. mai

Eutin, Tyskland
Bluesfest Eutin
Bluesfest Eutin

11. juni

Lillehammer
Haakons Pub
LaagenDelta Bluesklubb

18. juni

Notodden
TBA
Notodden Bluesklubb

30. juni

Skånevik
Skånevik
Skånevik Bluesfestival

1. juli

Trandal
Trandal Bluesfestival
Bratt og Blått

18. juli

Molde Jazz
Aleksandraparken
Molde Jazz

4.-7. august

Notodden
Notodden Bluesfestival
Notodden Bluesfestival

9. august

Klubb-Øya
TBA
TBA

30. august

Stavanger
Musikkstuen Påfyll
Stavanger Blues Club

31. august

Sandnes
TBA
Sandnes Bluesklubb

3. september

Blues in Hell
Stjørdal
Blues in Hell

23. september

Ørland Bluesfestival
Brekstad
Ørland Bluesklubb

24. september

Asker Bluesklubb
Baracoa
Asker Bluesklubb

30. september

Oslo
Jacob Kirke
Releasekonsert CD

15. oktober

Horten
TBA
Horten Blues Club

5. november

Oslo
Røverstaden
NBU/Bluesnews 25-årsjubileum

11. november

Vardø
Nordpol Kro
Blues i Vintermørket

12. november

Vardø
Nordpol Kro
Blues i Vintermørket

26. november

Drammen
TBA
Elvebyen Bluesklubb

10. desember

Røyken Bluesklubb
TBA
Slemmestad

Intervju Soft City

Union Bluesband 2022

Tekst: Rune Endal, Bluesnews 

Finalen i bandkonkurransen Union Bluescup blir arrangert hvert år under bluesfestivalen på Notodden. I fjor var det seks band som knivet om seieren på klubben Bellman den første helga i august. Da Soft City ble utropt som vinner var det virkelig en samstemt og populær avgjørelse. Det velspillende bandet med Thea Paulsruds praktfulle stemme i front imponerte både dommerne og et publikum som ikke la skjul på hvem som var favoritter. Dermed er det Oslobaserte Soft City som dette året turnerer rundt i bluesklubber og festivaler med tittelen Union Bluesband.

Idéen til bandet oppsto da gitaristen Ask Vatn Strøm og trommeslageren Bård Berg begynte i samme klasse på Norges Musikkhøgskole i 2015, men først to år senere ble det en realitet. De fikk med seg de tidligere skolekameratene Kim og Sven Eivind, og bandet var i gang som kvartett. Ett å ha spilt sammen en stund kom Håvard kom inn og erstattet Sven Eivind.
- I starten var planen at vi fire skulle dele på ansvaret med å synge, men det ble fort klart at det greieste var å få inn en som virkelig kunne det, forteller Ask. - Løsningen ble den felles vennen Thea. 

Den første tiden het bandet Paulsrud Band etter vokalist Thea. Men Thea hadde også et soloprosjekt, så det ble ofte forvekslinger mellom de to bandene. De skiftet navn til Soft City, etter billedboken til Pushwagner. 
- Først og fremst synes vi estetikken i boka er svært tiltalende, men også tematikken fascinerer oss i stor grad, forteller Ask.

Han forteller videre at Knut Reiersrud var bandets store helt i starten. De var fascinert av hvordan han implementerer funk og soul i bluesmusikken. Senere har også artister som Aretha Franklin, The Meters, alle tre King-gitaristene og Betty Harris vært viktige inspirasjonskilder.

Union Bluescup
Thea forteller at hun hadde hørt om Union Bluescup allerede noen år før bandet meldte seg på. Hennes foreldre reiste nemlig hvert år til Notodden på festival og kjent godt til cupen. Det var etter at bandet hadde spilt på Jæren Bluesklubb at de virkelig ble interessert og bestemte seg for å melde seg på. Dette var bandets første møte med bluesmiljøet, og Thea forteller at denne kvelden førte til at de fikk lyst til å bli bedre kjent med bluesmiljøet.
- Forventningene vi hadde med å melde oss på cupen var først og fremst å få spille og møte andre på vår alder som spiller blues. Og vi håpet jo på seier, tenk så stas om vi hadde fått reise rundt til mange klubber og spille konserter! sier Thea.
- Selve konkurransen på Notodden var gøy og spennende, fortsetter Thea. - Det var veldig kult å høre alle sammen, og i hvor mange retninger man kan peile bluesen! Det synes vi er fett, å høre hvordan man kan tilnærme seg det på forskjellige måter. Ellers var det fint å få tilbakemeldinger på det vi gjør, og selvfølgelig å få oppleve stemninga på Notodden. Vi gleder oss til dette året, forhåpentligvis uten restriksjoner! Vi håper å knytte mange nye bekjentskaper, få masse live-erfaring og utvikle oss musikalsk, samtidig som vi håper å nå ut til mange nye folk med musikken vår.

Bluesmiljøet 
Norsk Bluesunion forsøker å forberede unionsbandene på året de skal turnere rundt i klubbene. Det er som kjent så mye annet enn selve musikken man må forholde seg til som musiker i dag, så bandene blir tilbudt kursing i søknadsskriving, bransjeinfo og annet praktisk man må forholde seg til. Vi spør om dette har det vært nyttig?
- Vi er så heldige som får lov til å få kurs med flinke og engasjerte folk fra bransjen, svarer bassist Kim André Tønnesen. - Som et band i etableringsfasen tar vi til oss all kunnskap vi kan få. Det har allerede vært nyttig, og vi ser frem til å delta på flere kurs i 2022.

- Vi har blitt veldig godt tatt imot på alle bluesklubber vi har vært på, fortsetter Kim André. - Det er så gøy å spille konserter når vi får så god respons. Hver gang vi kommer til en ny klubb blir vi møtt med kaffe og god stemning, noe vi setter stor pris på.

- Dere ser at bluespublikummet gjennomsnittlig har høy alder. Har dere gjort noen tanker om det?
- Det er egentlig ikke noe vi tenker så mye over, men vi håper på at vi som ungt band kan bidra til at flere yngre også kommer til bluesklubbene. 
- Hva bør bluesmiljøet fokusere på for å rekruttere et yngre publikum?
- Vi tror at det å la unge folk få stå på scenen og spille musikk er noe som kan bidra til dette. Kanskje vi får se mer blues via den kulturelle skolesekken, for eksempel, hvor man får engasjert et yngre publikum gjennom konserter på ungdomstrinnet og videregående skole. 

Vi spør avslutningsvis om det er noe spesielt bandet ser fram til i året som unionsband.
- Det å få lov til å reise rundt i Norge og spille på mange nye klubber er veldig stas. Ingen av oss i Soft City har vært på Svalbard før, så det blir nok ekstra gøy å spille på Dark Season Blues.