Pat Thomas

Pat Thomas - His Father’s Son

Pat Thomas
His Father’s Son
Broke & Hungry Records

Tradisjonsmusikk i ordets aller beste forstand

Broke & Hungry Records seiler med dette opp som en av selskapene det definitivt er lurt å holde øye med for alle bluesinteresserte. Pat Thomas er allerede omtalt av denne anmelder i til dels ekstatiske ordelag for sin medvirkning i den fantastiske dokumentarfilmen M for Mississippi i forrige nummer. Og her er sannelig debutplata hans, som viser seg å være et nytt høydepunkt. Pat Thomas platedebuterer som 49 åring, men det er ingen alder for en utøver av akustisk deltablues der de fleste av de øvrige musikerne er i hvert fall tjue år eldre. Pat er sønn av bluesmannen James Thomas som satte sitt preg på miljøet i Mississippi i flere tiår frem til han døde i 1993, og det er da også mange av sangene han hørte faren spille som utgjør mye av repertoaret til junior. Og selv om det er mer enn 15 år siden farens bortgang kan Pat, slik du også ser i filmen, ofte ses ved graven der han spiller for faren på en medbrakt sliten gitar. Dette er, på sitt stillferdige vis, en monumental plate. I en nydelig produksjon av Bill Abel får Pat Thomas vise hva han kan. Og det han gir oss er et sett med akustisk blues slik den er blitt spilt i deltaet siden 1920-tallet. For dette er tradisjonsmusikk i ordets aller beste forstand, fremført av en mann som i aller høyeste grad selv er en del av kulturen og arven han med dette bringer videre. Begreper som virtuositet, nøyaktighet og toneleie blekner inn i det irrelevante når du hører Pat Thomas spille, for det er ikke det deltabluesen handler om. Pat Thomas gir med denne plata stemme til musikerne i deltaet som har vokst opp og erkjent at de ikke har noe valg, det er musikere de er, og det er deres kall å synge om bluesen til alle som vil høre etter. Det du får er musikk som tar et godt tak i sjelen din og rører grundig rundt. Denne plata er en sterk opplevelse som stiller de fleste andre forsøk helt i skyggen. Jeg føler meg rimelig sikker på at en mann som Nick Cave hadde gitt en arm og en fot for å kunne spille som det her – for eksempel. Pat Thomas er, ved siden av å være musiker, også brukskunstner og maskene bak på omslaget er laget av ham. Han er også en fyr med sin helt egne verdensanskuelse. Som da producer Jeff Konkel fant en eske med adaptre med avklipte ledninger og en annen eske som innehodt ledningene. Da han spurte Thomas hva han skulle bruke det til var svaret at det visste han ikke – ennå. Og dette kan på mange måter være en god beskrivelse av ledemotivet for Thomas og mange av de andre deltamusikerne. De vet de har gaven, så akkurat når åpenbaringen kommer er mindre viktig. Og så er det opp til deg da, i hvilken grad du ønsker åpenbaringen velkommen.