Delbert McClinton And Self-Made Men & Dana
Delbert McClinton And Self-Made Men & Dana
Tall, Dark, & Handsome
Thirty Tigers/Hot Shot Records
Sofistikert nattklubbmusikk
Etter en produktiv periode med inspirert låtskriving og den ene imponerende LPen etter den andre på americana-etiketten New West og en gjenforeningsplate med sin gamle makker Glen Clark, skiftet Delbert McClinton beite til plateselskapet Hot Shot i 2017. Han framsto også tydeligere som del av et band med ensemblet Self-Made Men, litt mer som en jazzvokalist á la Johnny Mercer/Nat King Cole/Mel Tormé. Sofistikert nattklubbmusikk som sømmer seg en musiker av Delbert McClintons kaliber som ønsker å eldes med stil. Prick of the Litter var den selvironiske tittelen på albumet. Når den snart syttiniårgamle blueskjempen fra Fort Worth, Texas er ute med nytt album sammen sine svingende Self-Made Men, har han på plakaten føyd til en self-made woman som har kommet med siden sist, tenorsaksofonisten Dana (Robbins).
Ingenting tyder på at han har til hensikt å pensjonere seg, her er vi tilbake i Texas roadhouse rhythm & blues med distinkt og riffende gitarspill i arven fra T-Bone Walker og Fort Worth-kompiser som Ray Sharpe og Billy Sanders. Tekstene er som vignetter fra hans mer enn seksti år på veien (han begynte i 1956). Noen er skrevet sammen med bandmedlemmer, som hans mangeårige pianist Kevin McKendree, mens andre er resultat av samarbeid med folk som låtskriveresset Pat McLaughlin eller NRBQ-gitaristen Al Anderson.
Flere av refrengene er som munnhell og visdomsord med essensen av hva rimsmeden McClinton har lært: «She’s the kind of woman take away your breath/She’s the kind of woman scare you half to death/She’s the kind of woman/leave no chicken on the bone.” Eller hva med denne som er et ekko av hans 70-tallsklassiker «Victim of Life’s Circumstances»: “Now I don’t want to meet your daddy/Your daddy don’t want to meet me/I don’t want to get caught/Pickin’ the fruit off of the family tree.”
Her smelter blues, soul, country og rock’n’roll sammen i en euforisk Texas-groove som heller ikke nekter seg en latinamerikansk runde med mariachi-horn i «Gone To Mexico» før det hele avsluttes i to Tom Waits-aktige after the ball-selvransakelser: «Temporarily Insane» og «A Poem». Sterk melding til slutt.