BETTY EVERETT
BETTY EVERETT
Killer Diller - The Early Recordings
El Toro
Skjulte juveler
Betty Everett (1939 – 2001) kom fra Greenwood, Mississippi i hjertet av deltabluesområdet. Bare et år før hun ble født ble Robert Johnson drept i det som skulle bli hennes hjemby. Lynsjejustisen og rasismen gjorde at mange afroamerikanere forlot Mississippi-deltaet og søkte et bedre liv i nordstatene. Da Betty Everett kom til Chicago som syttenåring hadde hun bakgrunn fra gospelsang og pianospill i baptistkirken Greenwood Traveler’s Rest Baptist Church. I Chicago fortsatte hun med gospel, men i likhet med mange andre med gospelbakgrunn endte hun opp i blues, R&B og soul og har i ettertid fått kultstatus i Englands Northern Soul-klubber.
De store hit’ene hennes var «You’re No Good» som ble utgitt på Vee-Jay i 1963 – senere en nr. 1 pop-hit med Linda Ronstadt, duetten «Let It Be Me» med Jerry Butler og «The Shoop Shoop Song (It’s In His Kiss)» som fikk en mega-revival i 1990 gjennom versjonen til Cher i filmen Hvordan selge sko til en havfrue/Mermaids. På åttitallet trakk Betty Everett seg tilbake og viet seg til gospel igjen.
Killer Diller - The Early Recordings er innspillinger fra før det kommersielle gjennombruddet på Vee- Jay og de fortjener å bli mer kjent. Dette er fascinerende innspillinger fra overgangsperioden 1957 – 1963, mellom gullalderen for elektrisk Chicago-blues og R&B og soul. De første innspillingen hennes ble gjort for det mytologiserte og kortlivede Cobra Records, der Willie Dixon fikk større utløp for sin kreativitet som produsent enn han fikk på Chess. Det var her han produserte de banebrytende innspillingene med Otis Rush, Buddy Guy og Magic Sam. Ike Turner’s Kings of Rhythm var studioband.
Betty Everett utga seks fengende sider pop-blues før Cobra ble nedlagt i 1959 etter eierens mistenkelige dødsfall. Den beste Everett-singelen var «I’ll Weep No More/Tell Me Darling». Etter Cobra fikk hun Carl Jones som produsent på utgivelser på CJ og Firma. Doowop-gruppa The Daylighters synger med henne på «Why Did You Have To Go/Please Come Back», mens Earl Hooker spiller gitar sammen med Ike Perkins All Stars på “Happy I Long to Be/Your Love”.
I 1962/63 er hun på George og Ernie Leaners One-derful Records. Her begynner det å bli soul. «I’ve Got a Claim On You»/»Your Love is Important to Me» er henholdsvis en uptempo og ballade. Den mektige grooven på sistnevnte førte til at den ble utgitt på Sue i England i 1965. «I’ll Be There» og «Please Love Me» har Harold Burrage – the father of Chicago soul – i låtskriverteamet.
Her er det en del skjulte juveler. Anbefalt.