ROYAL SOUTHERN BROTHERHOOD
ROYAL SOUTHERN BROTHERHOOD
Don’t look back
Ruf Records
Overrasker positivt
En ny begynnelse for Royal Southern Brotherhood, nå uten gitaristene Mike Zito og Devon Allman som har valgt å pleie sine egne solokarrierer fremover. Det betyr starten på noe nytt, og den energiske og tungt elektrisk bluesrock-gitaristen Bart Walker fra Nashville og Jimmie Vaughans sønn og blues/rock’n roll & country-gitarist Tyrone Vaughan fra Texas har fått sjansen. En ung slugger som ikke er helt tørr bak ørene enda (selv om han har spilt med Stevie Ray Vaughans backingband Double Trouble på sin solodebut for Ruf et par år tilbake) og en som har mye å leve opp til med en far som Fabulous Thunderbirds-legende og en onkel som heter Stevie Ray. Begge uferdige produkter, men med potensiale.
Jeg tror Devon Allman og Mike Zito så på utviklingen av Royal Southern Brotherhood som meg og valgte derfor å stikke. For utviklingen fra debuten til HeartSoulBlood ble ikke som mange hadde håpet og trodd. Det ble en liten nedtur. Derfor hadde jeg ikke store håpet for dette tredje albumet og et nytt band med den fantastiske rytmeseksjonen med Yonrico Scott (trommer) og Charlie Wooton (bass) i behold sammen med perkusjonisten og sangeren Cyril Neville, legenden fra The Meters til Neville Brothers. Men selv om det ikke er noen klassiker dette symbolsk titulerte Don’t Look Back-albumet, så har det overraskende nok mye mer naturlig flow mellom bluesrock og funk og New Orleans-gumbo enn det foregående albumet. Absolutt en plate verdt å ha som selskap på lange bilturer i sommer.
Devon Allman takker for seg ved å være med på å skrive låta «Come hell or high water», mens selveste Anders Osborne slår seg sammen med Cyril når albumets siste låt «Anchor me» (en akustisk drevet perle som er albumets største øyeblikk i all sin enkelhet) ble skrevet. Tyrone Vaughan er med på å skrive to av låtene, den andre nykommeren Bart Walker hele seks. Musikalsk sitter dette albumet bra med definert sørstats-rock og New Orleans-driv. Det groover og vokalen deles fint mellom de nyankomne gitaristene og far sjøl, Cyril Neville. Ja, hans bror Ivan Neville er også med på denne plata (Hammond B3) og har skrevet låta «Better half» sammen med sin bror. Produsert av ringreven Tom Hambridge (Buddy Guy, Susan Tedeschi, Johnny Winter, George Thorogood) er det en fet lyd som passer til sørstatsgrooven, og det er en glede å meddele at det er mye bra rytmearbeid fra Charlie/ Yonrico/Cyril samtidig som at de nyankomne gitaristene spiller til dels heftig og overraskende variert ledet an av produsent-veteran Tom Hambridge og nevnte gjenværende trio. Og innspillingene er gjort i legendariske Muscle Shoals!
Dont’t Look Back. Nei, hvorfor det, dette er mer enn godkjent som en ny start fra sørstatenes tyngste groove-maskin i Allman Brothers Bands brødre-ånd. «Keep your eye on the donut, not on the hole» synger Cyril vist på groovy “Reach my goal”, og jaggu har de ikke “rappet” en tekstlinje fra Seasick Steve på tittelsporet når de synger “started out with nothing, and I got most of it still». Jeg liker dette albumet, det overrasker positivt, og jeg tror konsertene med Royal Southern Brotherhood skal bli interessante å oppleve med funk-maskiner som «The big greasy»!