Diverse artister

Diverse artister - Angola Prison Spirituals

Diverse artister
Angola Prison Spirituals
Arhoolie

En plate som tar tak i sjela di

Dette, er en plate som tar tak i sjela di, rister den godt, og ikke gjør mine til å slippe taket samme hvor lite religiøs du mener du er. For sangene her handler i et dypere og bredere perspektiv om langt mer enn religion. Her får du essensen av 350 års mishandling, rasisme og vold fremført av de som sitter aller nederst ved bordet. Afrikansk-amerikanere fengslet i sørstatene i det ennå sterkt rasistisk segregerte USA pr ca 1960. Fengselsbefolkningen i USA i dag er fremdeles sterkt preget av skjev fordeling, og fremdeles har amerikanere av afrikansk opprinnelse vesentlig større sjanse for å bli fengslet - og som vi har sett flere eksempler på det siste året, bli skutt av representanter for ordensmakten. For drøye femti år siden var situasjonen enda verre, og hadde du feil hudfarge risikerte du mange år i fengsel for forseelser alle andre ville behandlet som bagateller. Er det rart de tok tilflukt i religionen? Dette er opptak gjort i Angolafengselet i Louisiana i perioden 1959 til 1961 av Dr. Harry Oster fra Louisiana State universitetet. Og han har med akademisk nøyaktighet notert besetning og inntrykk. Det er i og for seg snakk om musikkantropologi det her, og ut over at man har gjort en viss innsats for et best mulig opptak er dette å høre akkurat slik det ble fremført -fritt for effekter og annet fjas. Inntrykkene er mange og sterke i en samling gospel av den gamle skolen, instrumenteringen - i den grad den finnes, er gitar og vaskebrett. Mannen som likevel hever seg over alle andre er Roosevelt Charles. Han har en stemme som, dersom han ikke hadde sittet i fengsel, hadde gjort ham til stjerne - og tolkningen hans av ”Let My People Go” er så vakker at det er til å gråte blod av. Inntrykk gjør også Andy Mosely. Han dukker opp flere ganger, men ”I Know I Got Religion” gjør dypt inntrykk. De avsluttende bidragene fra koret i fengselet er også sterke opplevelser - og en sang som ”Steal Away To Jesus” får en ekstra betydning der den synges av disse gutta i disse omgivelsene. Ikke nettopp en likegyldig samling med ørefyll dette, men det har dere vel skjønt?