ANDRE WILLIAMS
ANDRE WILLIAMS
Hoods & Shades
Bloodshot
Poesi og blues fra ghettoen
Matthew Smith har nok en gang vært produsent for The Godfather of Rap, 76 år gamle Andre Williams, som ikke viser noen tegn til å trekke seg tilbake eller pensjonere seg.
Med sin sleske talkin’ blues-vokal driver Andre Williams en form for poesi og blues fra ghettoen. Den knasende tørre stemmen med perfekt timing er en sann svir å høre på.
Noen ganger blir hans spoken word så rytmisk at den går over i sang. Studiobandet fungerer nærmest som et sugende rhythm & blues-lydspor for Williams’ radioteaterlignende tekster.
Studiolyden er luftig og nedstrippa. Trommer, bass og gitarer, og en moog i ny og ne. Forskjellige legender fra Detroits garasjerock, funk og soul bytter på. Stjernen på gitar er Motown-legenden Dennis Coffey, som ikke sparer på konfekten når det gjelder psykedeliske blues- licks. Dirtbombs-bassisten Jim Diamond er også med på moroa.
Williams har vært i rhythm & blues-bransjen siden 50-tallet og har laget noen av de hippeste riffene og saftigste tekstene i den svarte musikken, i sanger som først og fremst ble hits for andre. En av dem var “Mojo Hannah”, som han nå har tatt seg tid til å gjøre selv: “She’s a gumbo cooker and an alligator hooker makes a dead man jump and shout.” Tittelsporet handler om ghettoungdom med solbriller og hettegenser, om narko og prostitusjon.
Tegneserieomslaget signaliserer Williamssjangeren Blaxploitation. Han har selv vært der, og han advarar gjennom å fortelle hva han ser, men uten å dømme. Han er en ghettopoet som ser komikken i det hele. Musikken er funky og svett. Han kunne ha vært en syngende forteljar i The Wire. “I’ve Got My Mind On Money/ And Money On My Mind”.
I mai kommer han til Norge. I Oslo spiller han på Crossroad på selve grunnlovsdagen.