James Harman - full service bluesman

Den Alabamafødte bluessangeren og munnspilleren James Harman gikk bort 23. mai, 74 år gammel, etter lengre tids sykdom. Hans lange og suksessrike karriere startet allerede på 60-tallet, og siden 1977 har han turnert verden over med sitt James Harman Band. Harman besøkte Norge og Skandinavia en rekke ganger. 

James Harman - full service bluesman
James Harman på Notodden Blues Festival i 2003.

Tallrike sanger av Harman har blitt brukt i filmer og på TV, inkludert Kiss of Fire fra albumet Those Dangerous Gentlemen, som ble brukt til lydsporet på filmen The Accused. Harman har mottatt flere W.C Handy Blues Award-nominasjoner, både for sine egne utgivelser og for deltakelse på andre artisters album. Han er innlemmet i Alabama Musoc Hall of Fame. På 1970-tallet spilte bandet hans, Icehouse Blues Band, side om side med John Lee Hooker, Freddie King, Muddy Waters, Albert King, B. B. King, T-Bone Walker, Johnny Guitar Watson, and Albert Collins. I 1977, startet han James Harman Band. I 2003 bidro han på ZZ Top-albumet Mescalero og i 2012 på La Futura.

James Harman ble født i Anniston, Albama og bosatte seg senere i Sør-California etter å ha bodd og spilt i Chicago, New York, Miami og New Orleans. Han var bare fire år da han startet å ta pianotimer og det var i pianostolen han fant farens munnspill. I ungdomsåra snek han seg inn på nattklubber for å høre svarte musikere. Platekarrieren startet i 1981 med "This Band Won't Behave", som han ga ut på sin egen label, Icepick.
 
Da jeg traff James Harman på Notodden Blues Festival tilbake i 2003 hadde han allerede ett besøk bak seg, så tidlig som i 1992.
- Jeg elsker å spille på akkurat denne festivalen, sa Harman og fortalte at han skriver nye låter hele tiden. Han var opptatt av tekst og hadde undervist andre i kunsten å skrive tekster. 
- Blues må ikke alltid være biografisk, for en god historie er god uansett. Jeg bruker litt av meg selv og litt av hva jeg ser i andre.

Arbeidet med sangtekster førte til mail-utveksling de påfølgende årene om hvordan han jobbet fram tekstene sine. James Harman snakket «fra levra», og unngikk verken politiske tema eller å sette ting på spissen. Hans tolkning av bluesen er et eksempel på dette.
- Blues is just the African-American’s mingling of old-world phrasing and melodies using polyrhythm and the African scale which has more bent notes (flatted 3rd) using the borrowed Spanish guitar, German harmonica and French/Italian piano to play modal African scales to European phrasing with a flatted third note creating the blues scale to be used against melancholy feelings. 
Han skal også ha sagt: - Vet du hva blues er? Det er en samtale. Rock n’ roll er et argument og blues er en samtale.

Harman likte seg så godt i Skandinavia at Sverige ble et av landene han ofte vendte tilbake til, og i Sverige medvirket han blant annet på to av Trickbags album.
- James Harman dro fram ni tekster på en halvtime, mannen er et geni, sa den svenske bluesartisten Tommy Moberg da James Harman spilte med ham i Sverige. - Det er en ære å få spille med en mann med så mye erfaring som Harman, - en legende. 

Moberg er ikke alene om å hylle Harman. Bob Margolin skrev i et innlegg i sosiale media at B.B. King en gang rådet Harman til å spille sin egen musikk. Etter det spilte han ikke coverlåter. I 1990 kom han til Austin med Willie “Big Eyes” Smith for en innspilling med Jimmy Rogers, Kim Wilson og Bob Margolin. 
- Jeg skjønte med en gang at han var spesiell, skriver Margolin. - Thank you, baby, James, for your music, friendship, good times, and a bunch of stories that I can't tell.

Det lyriske innholdet i bluesen er tidløst, fortalte Harman. 
- Sex, greed, drink, sex gambling, sex, companionship, ownership of property, sex, poor versus rich, sex, political struggles, man versus woman, man against man, sex, lack of money, bragging and/or complaining about ones finical condition, and did I mention sex? Automobiles were added after they showed up.

Humor er aldri langt unna, som i teksten "Sangria, grapes & a girl called Tongi Lee Ton Ton".
Harman hadde over 30 utgivelser bak seg og Bonetime (2015) ble nominert i fire kategorier i Blues Music Awards: Song of the Year, Album of the Year, Traditional Album of the Year, Harmonica Player og Traditional Male Blues Artist of the Year. Han fulgte opp med Fineprint (2018) og Liquor Parking Live at Little Village (2019).

James Harman avsluttet samtalen vi hadde på Notodden med disse ordene:
- Blues is a way to celebrate one’s survival over all the problems life brings; it’s not a sad thing, the sadder it sounds the more it helps you get over your problems and make it to the next day.

Undertegnede mailet med James Harman flere år. Han underskrev sine eposter med denne setningen:
- Your full service bluesman since 1962.
Det er ord han vil huskes for. En full service bluesmann.