Blå inntrykk fra New Orleans Jazz and Heritages jubileumsfestival

New Orleans-sangeren Ernie K-Doe sa en gang noe i retning av: “I’m not sure, but I’m almost positive, that all music came from New Orleans.”
Kanskje har han ikke rett i at all musikk stammer fra New Orleans, men New Orleans og Louisiana rommer mye blues. ”Bluesteltet” summer av god stemning og god musikk under New Orleans Jazz and Heritage Festival. Siste weekend i april og første weekend i mai feiret de sin 50. festival med et musikalsk supermarked med fokus på mat og kunsthåndverk.

Blå inntrykk fra New Orleans Jazz and Heritages jubileumsfestival
Buddy Guy med sine velkjente polka dots.

Kary Perry, Diana Ross, Van Morrison, Tom Jones, John Fogerty, Santana, Doobie Brothers og Dave Matthews sto øverst på plakaten. Jazzen var representert ved blant andre Herbie Hancock og Gregory Porter, og soul’en med Al Green, Mavis Staples og Gladys Knight. Men også ”Blues Tent” hadde et fornemt program. Mange av de internasjonale artistene besøker heldigvis Skandinavia, og her får lov til å spille hele konserter. I JazzFests tettpakkede program var derimot tiden strengt tilmålt. Mengden av artister gjør at man skal være heldig om det blir plass til gjester. For eksempel hadde Kenny Neal med den aldrende, men musikalsk livskraftige pianisten Henry Grey, og Lil Buck Sinegal hadde Ironing Board Sam som gjest. Artister som Robert Cray, Mr. Sipp og Toronzo Cannon hastet seg gjennom settene sine, mens veteraner som Buddy Guy og Taj Mahal så ut til å være fornøyd med begrenset tid på scenen.

Henry Grey og Kenny Neal.

Ironing Board Sam og Lil Buck Sinegal. 

Singer/songwriter John Prine ble syk, så bluesfolket fikk et ekstra besøk av den heseblesende steelgitaristen Robert Randolph og hans Family Band og Elvin Bishops Big Fun Trio. Trioen levde opp til sitt navn og ble en uventet og overraskende toppopplevelse i bluesteltet. Elvin Bishop er i besittelse av erfaringens overskudd og overblikk, men stråler også av ungdommelig energi.

Robert Randolph. Under: Elvin Bishop.

Mdou Moctar fra Niger var festivalens innslag av den monotone afrikanske trancebluesen, mens veteranen John Hammond Jr. på 76 år spilte som om han nylig hadde oppfunnet bluesen. Little Freddie King har angivelig vært med på alle 50 festivalene, men forblir ”little” med sine gjentagelser. Han svikter dog ikke sin lokale og internasjonale festival. Og omvendt.

Det var ikke bare Blues Tent som bød på blå toner. Zydecoen gynget på Fais Do-Do Stage, Irma Thomas sang også i Gospel Tent, og North Mississippi Allstars, Gary Clark Jr. og Bonnie Raitt demonstrerte rutinert sin kunst på de større scenene.

Er så New Orleans Jazz and Heritage Festival verdt å besøke for blues-entusiaster? Tja. Programmet er stort og bredt, og publikum får gospel- og zydeco-musikk og annet med på kjøpet. Men man kan ikke rekke over alt. Imidlertid får man lov til å betale for det hele, alle prisene i New Orleans er på forhånd skrudd opp under JazzFest. 
Et alternativ kan være Crescent Blues & BBQ Festival, som er gratis og arrangeres med penger som kommer inn under The New Orleans Jazz & Heritage Festival og Foundation Inc. på JazzFest.

Neste års New Orleans Jazz and Heritage Festival blir arrangert 30. april - 3. maj 2020, se http://www.nojazzfest.com. Men sjekk også Crescent City Blues & BBQ Festival i oktober: https://www.jazzandheritage.org/blues-fest/

John Hammond. Under: Jarekus Singleton.

Irma Thomas i Gospel Tent.
Irma Thomas i Gospel Tent.