CARL PERKINS

CARL PERKINS - Discovering Carl Perkins – Eastview, Tennessee 1952-53

CARL PERKINS
Discovering Carl Perkins – Eastview, Tennessee 1952-53
Bear Family

Disse innspillingene burde kommet ut for 40 år siden, men nå er de her!

Det er et veletablert fakta at Carl Perkins var en av pionerene i rockabillymusikken. Legenden sier at han og brødrene Jay og Clayton dro til Memphis og oppsøkte Sam Phillips hos SUN Records i 1954 etter å ha hørt Elvis Presleys første innspillinger. Perkins-brødrene gjenkjente den musikken de spilte selv og mente at de hadde en fair sjanse hos platekjøperne. Sam så Carl like mye som en hillbilly­-artist på linje med avdøde Hank Williams, og de første innspillingene reflekterer også dette. Etter et par singler fant Carl definitivt tonen med publikum med låta «Blue Suede Shoes», og resten er historie.

Perkins hadde gjort innspillinger før han kom til Memphis. Den gang som nå var musikere opptatt av å lage demoer og prøve å få disse godtatt hos plateselskaper. Det som ikke var så kjent var at Carl hadde spilt inn rockete spor allerede i 1952. Ryktene har gått om disse innspillingene i noen år. Shawn Pitts, en lokal kulturhistoriker i Tennessee, kom over disse innspillingene i sitt arbeid, og heldigvis forsto han at de måtte utgis på en skikkelig måte.

Stanton Littlejohn var en felespillende arbeider fra Tennessee som var mer enn gjennomsnittlig interessert i musikk. Han skaffet seg utstyr til å spille musikk direkte inn på 78rpm «Acetat»-plater hjemme og spilte inn masse musikk igjennom en tiårsperiode. Deriblant fire spor med vår mann Carl, som nå er kommet på en uvanlig utgivelse fra Bear Family ­Records. Uvanlig fordi den er en 10 tommers LP i begrenset opplag på 2000 ex. De første 1000 er i hvit vinyl og nummererte. Det følger også med en CD. Som bonus er det noen tidlige SUN outtakes, som ikke er så interessante i denne sammenhengen. Et hefte med bilder og detaljer rundt Littlejohn og innspillingene er også med.

Bare tre av de fire sporene har vokal. Det fjerde sporet er en instrumental. To av de tre sporene er uptempo, mens den tredje er en countrylåt. «Good Rockin’ Tonight» og «Drinking Wine Spoo Dee O Dee” kommer fra samme session. De to låtene er velkjente fra R&B- og rockabilly-innspillinger. Førstnevnte udødeliggjort av Elvis i en fantastisk SUN-innspilling og den andre blir fortsatt spilt av Jerry Lee Lewis live – som skal ha debutert live med nettopp denne låta i 1949. Når man hører disse låtene er det vanskelig å ikke tenke på Hank Williams. «Pass that bottle to Perk» synger Carl, og vi vet at han sikkert også mente det, han var ingen avholdsmann på den tiden. 

Uten fremtredende slap-bass og trommer er det ikke helt rockabilly dette her, men man kan også forestille seg at han var litt mer forsiktig under en innspilling enn han var live. Nylig snakket jeg med Vidar Busk om den første ordentlige innspillings-session med Elvis i SUN-studioet hvor de nærmest tilfeldig snublet over «Thats All Right». Vidar mente at de sikkert prøvde å gjøre seg mer flid med innspillingene fordi de var i et studio og ikke jammet ute og at det derfor startet litt forsiktig. Det tror jeg han har rett i, og det er ikke usannsynlig at Carl og brødrene hans ga jernet på lørdagskvelden med et solid inntak av hjemme­brent whiskey.

«There’s Been A Change in Me” er den rolige countrylåta. En hit for Eddy Arnold, og Carl leverer bra også her. Han fletter inn sitt eget navn og har åpenbart en ganske selvsikker stil som frontfigur i bandet. Det som er flott med disse innspillingene er at de viser at Carl hadde sin stil på et langt tidligere tidspunkt enn de første SUN-innspillingene. Når man hører dem i dag er det ingen tvil om at det er Carl som synger og spiller. På de få bildene som har overlevd ser vi også en Perkins som har litt kulere klær enn de andre musikerne, og man er ikke i tvil om hvem som er frontfiguren i bandet.

For meg vil Carl Perkins alltid stå som en av de aller største artistene. Han var svært vennlig og ydmyk. I 1984 inviterte han meg og to kompiser hjem til seg i Jackson, Tennessee hvor vi satt på gulvet i et dypt vegg til veggteppe og intervjuet ham for R-O-C-K Magazine mens den originale gullplaten for Blue Suede Shoes hang på veggen og skinte ned på oss. I alle mine samtaler med Carl merket jeg også at det bak ­ydmyheten var en stolthet over å ha vært en av pionerene i rockemusikken – låta «The Birth of Rock’n’Roll» i 1986 bekreftet jo også dette. Carl var en bra fyr, disse innspillingene burde kommet ut for 40 år siden, men nå er de her. Cruisin’ Records har de på lager i skrivende stund.