TIM LOTHAR

TIM LOTHAR - Crossing Borders

TIM LOTHAR
Crossing Borders
Egen utgivelse

Musikk som trenger dypt inn i sjelen

Tim Lothar, storytelleren fra Frederikshavn i Damnark, har vært med lenge. Han har turnert i mer enn 20 land, deriblant flere ganger i Norge. Han kaller seg selv en bluestrubadur, og det har han så rett i. En trubadur er ikke bare en musiker, men også en historieforteller, eller en storyteller som det heter på godt norsk. Og Tim er ikke «bare en bluesmann». Har er kjent for sine historiefortellinger, noe som også gjør hans egne sanger enda mer fasinerende. Nesten som en dansk Roy Bookbinder, med andre ord. Dette gjør til at Tim er en meget personlig kunstner som både opptrer alene med sin gitar eller med band. Mannen som egentlig var trommeslager i 25 år før gitaren og deltabluesen tok ham har gitt ut masse plater, og nå er han ute med prosjektet Travelling Blues Nigths, ei plate som har en 14 år gammel historie og som har fått tittelen «Crossing Borders». Det startet i 2012 da Tim Lothar ble invitert til å spille på en festival i Szolnok i Ungarn. Der møtte han den ungarske munnspilleren Tamàs Szabò, og dermed var venn­skapet etablert. De spilte sammen i Tamàs band, The Mojo, i flere år, og The Travelling Blues Nights har utviklet seg til et band med sju medlemmer, deriblant danske Jesper Theis. I 2018 spilte de for første gang i Danmark, og dette ble starten på en suksessfull karriere for Tim og bandet. I februar 2024 ble en av konsertene festet på tape som vi gamlinger fortsatt sier, og «Crossing Borders» ble en realitet. 
Dette er blues med nokka attåt, noe ligner hokumblues fra 1930-tallet a là Blind Blake, noe jugband-aktig, noe med countryfeeling og til sammen blir platas ni spor en gumbo av stilarter kokt sammen til en stor gryte velsmakende blå musikk spilt av mennesker som kan det de gjør. Dette er musikk som svinger, musikk som trenger dypt inn i sjelen og musikk som er til for å spilles live.