ADAMA JANLO
ADAMA JANLO
A Free Woman
Hi-Lofi records
En mektig stemme
Her er det bare å spisse ørene. Her dundrer det inn en kraft du ikke kan eller vil stoppe, og som fort kan vise seg å bli noe av det mest spennende blant norske platedebutanter på lenge.
Adama Janlo fra Sagene i Oslo, med røtter i Gambia, har lenge vært noe av det mest spennende vokale talentet på den norske blues-, soul- og r&b-scenen. Jeg så henne på Notodden i sommer, og jeg ble et øyeblikk blendet av hennes karisma og kraft. Kanskje mer av utstrålingen enn av musikken, husker jeg, men denne dama vil noe, har en mektig stemme, og kan med riktig sult og veivalg nå så langt som helst. Hun lister sine forbilder i James Brown, Lauryn Hill og Amy Winehouse. Lista legges høyt.
Det er lett å tenke tilbake til 2014 da Noora Noor ga ut sitt glimrende Soul Deep-album når man hører elementer av denne debuten. Den gang Noora hadde med seg selveste Kid Andersen som produsent. Adama Janlo har med seg Kim Bergseth, mannen bak Alexander Rybaks «Fairytales» og kjent bak rattet på Billy T Bands produksjoner. Adama har nok også en bredere appell enn Noora hadde, fra blues til R&B, neo soul og gospel i et lekent pop og også litt rocka format, som strekker seg tilbake til elementer du har hørt av Hanne Boel og Beth Hart, tør jeg påstå. Men det kan synes som om Adama har en tyngre svart soul-arv som strekker seg tilbake til legender som Etta James, og at den lille twisten av Amy Winehouse som du hører allerede nå i hennes musikalske sjel gjør henne ekstra spennende.
Debutalbumet finnes dessverre bare i digitalt format forløpig. CD er etter det vi erfarer planlagt på nyåret, men jeg hadde sprunget til butikken dersom dette kom på LP. Såpass spennende er dette. Kanskje ikke banebrytende – enda, kanskje noe ujevnt som album, men det er noe med hennes sjel, formidling og ekte varemerke med utgangspunkt i svart soul som vil gjøre en fargeløs fredag ettermiddag til en fest for meg.
Født i 1998 er hun i slutten av 20-årene. Hun debuterte i 2023 med låta «Misaligned» og fikk en god del oppmerksomhet allerede fra start. Hun debuterte som skuespiller i 2025 med stykket My Story: Hope Road 56 Revisited, så talentet er ikke begrenset til sang. Under sommerens bluesfestival på Notodden ble hun tildelt Ung Artist-stipendet av Norsk Bluesunion. Det er også på Notodden, som en del av Little Stevens Blues School (ja han, gitaristlegenden til Bruce Springsteen) i flere år, at hun har finpusset sitt instrument og funnet noe av sitt vokale uttrykk.
Hun har til dette albumet blant annet jobbet med Amund Maarud, så det er opplagt at bluesmiljøet i Norge vil være med og hjelpe, pushe og utvikle et vokalt talent utenom det vanlige. Takk lov for all drahjelp, for Adama Janlo har en soul/gospel-power som vi trenger.
Åpningslåta med den Amy Winehouse-jazzy følelsen i «Come over here», den ganske rocka «Tell me fast» med et enkelt men fett blåserarrangement, den nakne bluesballaden «Fool» som går langt tilbake i tid i bluesrøttene, den intime soulpop-balladen «Faith in your heart», «Love is a wild thing» som er helt opp i gaten til Noora Noor, den funky «Get my money back» og den ektefølte hyllesten til sin bestemor (som vokste opp i den britiske kolonitiden i Gambia og gikk bort i 2023) i «Bloodline» er alle sterke kort som viser at Adama er et talent utenom det vanlige.
Please, welcome her, everybody. Come on! Move it – kjøp plata.