CHARLIE MUSSELWHITE

CHARLIE MUSSELWHITE
Look Out Highway
Alligator Records
Minimalistisk uttrykk
Charlie Musselwhite ble kalt Memphis Charlie da han som 21-åring spilte i Walter Horton Blues Harp Band på volum 3 av den epokegjørende Vanguard-utgivelsen Chicago Blues Today! Ved siden av Paul Butterfield var han den store munnspillpioneren som brakte den elektriske Chicago-bluesen ut til collegeungdommen i USA. Musselwhite har spilt med alt som kan krype og gå av bluesstørrelser, og på 90-tallet spilte han også med musikere fra Buena Vista Social Club. Tidlig gjorde han en kunstart av munnspillinstrumentaler. Hans signaturlåt ble en fabelaktig versjon av Duke Pearson/Donald Byrds jazzkomposisjon «Cristo Redentor». Som vokalist var han ikke like imponerende i starten.
Han har med årene fått mer karakter og klang i stemmen, og på 2000-tallet har han gitt ut en imponerende rekke soloplater. Turnébandet hans med Kid Andersen på gitar, Randy Bermudes på bass og June Corr fikk etter hvert også selskap av Matt Stubbs fra GA-20. Look Out Highway er den første plateinnspillingen med dem.
Hans unike syntese av uttrykket i 50-tallets elektriske Chicago- og Memphis-blues har et nakent, tørt og minimalistisk uttrykk som har mye til felles med soundet til Hound Dog Taylor & His Houserockers, bortsett fra at det er munnspillet som er det dominerende soloinstrumentet og ikke slidegitar. Men den forvrenge gitarlyden til Matt Stubbs er inspirert av Hound Dog Taylors andregitarist, avdøde Brewer Phillips. Og gjenskapt av Stubbs’ andre band, GA-20.
Tittelsporet er en solid walkin’ blues med markant rytmikk fra skarptromme og basstromme som skyver en snakkesyngende Musselwhite framover highwayen med stabler av effektiv livsvisdom fra bluesens fellesvokabular: «Oh blues, don’t you call my name, oh blues don’t you call my name/ just stop by here take away my pain/well I didn’t feel bad till the sun went down/well I didn’t feel bad till the sun went down/ I didn’t have nobody to put my arms around.”
Han gjør også en sterk versjon av Big Joe Williams’ klassiker “Highway 61” og Earl Hookers instrumental «Blue Guitar» dukker opp som «Blue Lounge». Om det er Andersen eller Stubbs som spiller soloen blir ikke opplyst på coveret. Et par forfriskende overraskelser: «Ghosts In Memphis» med gjesteopptreden av rapperen Al Kapone og Crystal Gayles countryhit «Ready For Times To Get Better» i duett med Edna Luckett.