Birri

Birri - For All Those In Mourning

Birri
For All Those In Mourning
Tik Records

Rik på virkningsfulle musikalske detaljer

Brita Skare Malvik, bedre kjent som Birri, er vokst opp på Nordmøre, men nå basert i Svolvær. For All Those In Mourning, som er hennes album nummer to, kom ut i fjor og ble nominert til Spellemann i blueskate­gorien for 2024. 
Albumet er innspilt i Store Studio i Bodø med Are Bredal Simonsen som produsent Her er både barytonsax, trompet og trombone, Hammondorgel, to fioliner, cello og bratsj. Blåserarrangementene er ved Vegard Sandbukt, strykerne ved Lise Sørensen. Birri spiller tangenter og synger egne tekster. Kjernen rundt henne er Christoffer Nicolai Mathisen på gitarer og Øyvind Gjerløw og Bjørn Sindre Barstrand på bass og trommer.
Produksjonen har høyt ambisjonsnivå med mange musikalske referanser i bagasjen til Birri. Samtidig gjøres det ingen hemmelighet av at tekstene har et sterkt personlig avtrykk fra sorgarbeid. Birris stemme greier vekslingen mellom det tøffe og sårbare. Hun har også utpreget meloditeft.
Åpningssporet “The Hole (No Way To Grow Your Grit)” som også er ute på singel, er det mest bluesete med tungt og sugende Black Keys-lignende lydbilde.
Da jeg leste en presenta­sjon av Birri assosierte jeg til den britiske punkblues­artisten The Curse of K.K. Hammond. Hun blander deltablues og britisk-keltisk horrorfolk, men uttrykket til Birri låner en god del fra klassisk heavyrock, Zeppelin og Vanilla Fudge med ekko møter Motown og gospel. Kanskje hun har hørt på Beth Hart? Uansett. Sjekk «When You Come For My Freedom». Åpningsakkordene til den storslåtte «Raised Between Mountains» gir meg følelsen av “White Room» med Cream, mens anslaget fra Hammondorgelet på «My Cure, My Fix, My Remedy” er veldig “Nearer My God to Thee”. «Time» med sine grandiose strykere kunne vært en Abba-ballade. 
Dette er en plate som er rik på virkningsfulle musikalske detaljer. Birri leverer.