James Cotton - Ike Turner - Johnny Guitar Watson

James Cotton - Ike Turner - Johnny Guitar Watson - ROCKS

James Cotton - Ike Turner - Johnny Guitar Watson
ROCKS
Bear Family

Godbiter fra Bear Family

Det er mange uavhengige nyutgivelsesselskaper som utvikler kunsten å kuratere populærmusikkens ulike kataloger herunder også blueshistorien. Uten forkleinelse for Rhino, Ace, Charly, Light In the Attic, Razor og mange andre, men tyske Bear Family som kan feire 50 år til neste år, innehar en særegen posisjon. I sin heldekkende kata­log har de i mange år hatt en CD-serie som heter ROCKS der pionerartister med innspillinger fra perioden ca 1945 - 1965 presenteres. Her er det ikke nok med liner notes. Utgivelsene har vedlagte bookleter som er redigert så profesjonelt og lekkert som tenkes kan. Her er rikelig med sjeldent foto- og illustrasjonsmateriale fra Bear Family Archive, grundige diskografier, og når det gjelder blues og rhythm & blues-artister, forsynt med oppdaterte og godt vinklede biografier og karriereoversikter med kildehenvisninger. Bookletforfatteren er velkjente Bill Dahl. Han underbygger alt han skriver med egne og andre intervjuer fra kilder som Blues Unlimited, Living Blues, Now Dig This, Blues & Rhythm, Offbeat og Oxford American med flere.

James Cotton, Ike Turner og Johnny «Guitar» Watson tilhørte alle sammen generasjonen til Elvis Presley. De har fått hver sin komprimerte og essensielle biografi som del av omslagets innmat. Som Bill Dahl skriver i innledningen til CDen til sangeren og munnspilleren James Cotton med 27 spor fra perioden 1953 – 1968: «Det finnes rock – for det mest hvit populærmusikk fra de siste 60 årene – og det finnes rockin’ and rollin’-varianten, den opprinnelige 50-tallsvarianten. Bear Family Rocks-varianten.» 
Cotton bidro til hvordan denne musikken ble til, og Dahl siterer hva Cotton fortalte Bill Greensmith i Blues Unlimited i 1976. Cotton var 16 år og Turner 20 og begge spilte i bandet til Howlin’ Wolf. En dag da de kjørte rundt i Arkansas i den gamle Chrysleren til Ike ble de forbikjørt av en mann i Oldsmobile-modellen Rocket 88, og Ike prøvde å ta den igjen. Cotton sa: ‘You can’t catch that man, he’s driving a Rocket 88’. Da bestemte de seg for å skrive Rocket 88 og ifølge ham selv skrev Cotton det første verset til den berømte Jackie Brenston-versjonen som ble spilt inn med Ike Turner’s Kings of Rhythm. I 1965 spilte Cotton endelig inn sin forrykende munnspillbare versjon med bandet han hadde startet med utbrytere fra Muddy Waters Band. Denne er selvfølgelig på Cotton-plata. Det er også hans ­epokegjørende låter for Sun Records, «Hold Me In Your Arms» som var reinspikka rockabilly og «Cotton Crop Blues» med Pat Hare på gitar. «Feelin’ Good» bygde på John Lee Hookers «Boogie Chillun», og gitaristen Floyd Murphy spilte den først sammen med Cotton, men da han gikk til Junior Parker var han først ute med å spille den inn på Sun. Cotton spilte den inn på nytt for Verve i 1967 da han var blitt et stort navn på Fillmore West og Winterland i San Francisco. To inspirerte innspillinger fra en EP Cotton gjorde i London 1961 er også med.  “Rock Me Mama” har Chris Barber på trombone, Alexis Korner på gitar og Keith Scott på piano. På boogie-instrumentalen «Jimmy’s Jump» har Barber skiftet til bass. 

Ike Turners solokarriere med Kings of Rhythm varte fra 1951 til 1960, og alle de sentrale innspillingene deres med forskjellige vokalister er med. I tillegg også de tidlige 60-tallshit’ene «I Idolize You» og «It’s Gonna Work Out Fine» med Ike & Tina pluss over-toppen-­instrumentaler til gitarist Ike Turner på 1962-albumet Dance med Ike & Tina Turner’s Kings of Rhythm Turner. Ike var opprinne­lig bare pianist, men ble etter hvert en pioner med whammy bar på Fender Stratocaster. 

Johnny Guitar Watson var også pianist opprinnelig, men tok med seg Texas-gitarstilen til T-Bone Walker, Gatemouth Brown og Goree Carter til vestkysten. Det finnes flere samlinger av både Watson og Ike Turner fra før, men ingen har slike bookleter og tilleggsmateriale som Bear Family. De 29 låtene med Watson fra 1953 til 1964 inkluderer den futuristiske gitar­instrumentalen «Space Guitar» og ikoniske rock and roll-novelties som «Gangster of Love», «Looking Back» og «Ruben» framført av en som også var en av tidenes rhythm & blues-sangere. Hans mest berømte elev var Etta James som lærte seg å synge som Johnny Guitar Watson. Zappa var hans mest berømte gitarelev.