JOSE RAMIREZ

JOSE RAMIREZ - Major League Blues with Delmark All-Star Band  feat. Jimmy Johnson

JOSE RAMIREZ
Major League Blues with Delmark All-Star Band feat. Jimmy Johnson
Delmark Records

Den første latinamerikanske bluesartisten på Delmark

34 år gamle Jose Ramirez er den første latinamerikanske bluesartisten til å utgi plate på selveste Delmark i Chicago. Det er en begivenhet i seg selv, men kanskje litt overraskende at dette ikke har skjedd før, all den stund bluesen for lengst er blitt en global musikkform. Men Latin-Amerika har sterke egne musikktradisjoner, og det forbauser meg litt at ikke det avspeiles mer i bluesen til Jose Ramirez. Gjennom hele 40- og 50-tallet sugde amerikansk blues, jazz og r&b opp mambo, rhumba og cha-cha i sitt uttrykksregister. Dette ble i sin tid tatt opp i Santanas organiske og nyskapende latinrock fusjon med B.B. King, Gabor Szabo­-inspirert gitarspill.
Albumets fire første spor er spilt inn med Delmark All-Star Band, med superveteran Bob Stroger på bass, Willie «The Touch» Hayes på trommer og Roosevelt Purifoy på Hammond B-3 samt Billy Flynn på gitar. De gir Ramirez et drømmekomp. Attpåtil har han den nå avdøde legenden Jimmy Johnson som gjestegitarist på åpningssporet «Major League Blues». Dette er beste låt på plata. Teksten sier mye om stoltheten som Ramirez må ha følt over å spille med disse stjernene i Delmarks Riverside Studio.
Fullt så heldig har ikke Ramirez vært med Magic Sams «My Love Is Your Love». En altfor krevende sang for hans stemme. Eddie Taylors «Bad Boy» er plankekjøring og når hans egne låter blir for stillestående, kommer både ­Purifoys orgel og Billy Flynns gitar til unnsetning.
De resterende seks låtene er med The Jose Ramirez Band, og her butter det. Det blir mye gampeblues, upersonlig sang og lirende bluesskalaer. Tekstene har mer til felles med selvmedlidene breaking up-sanger/torch songs/power­ballader enn bluessangens eksistensielle innsikt og svarte humor. «Gotta Let You Go» er en nesten seks minutter lang gitarbluesklage som sirkler i farvannet rundt «The Thrill Is Gone», uten at det noensinne tar av. 
Det mest originale og hørbare er «Forbidden Funk» der keyboardisten Andre Reyes Jr. går i dialog med rytmeseksjonen. Ramirez har spilt med mange av de store før han kom til Delmark. Kanskje denne runden i studio vil legge alen til hans vekst og gjøre at han finner sitt eget uttrykk.