Sue Foley

Sue Foley - Pinky’s Blues

Sue Foley
Pinky’s Blues
Stony Plain

Sue Foley har levert igjen

Kanadiske Sue Foley kom som en blå nordavind til Austin tidlig på 90-tallet og spilte inn flere tøffe album med Chicago- og Texas-inspirert gitarblues. På 2010-tallet var hun tilbake igjen i musikkbyen og fortsatte der hun slapp, nå med Holger Petersens Stony Plain-selskap i Edmonton, Alberta som utgiver. Albumet Ice Queen som kom i 2019 viste en vokalist og instrumentalist som hadde lagt ytterligere alen til sin vekst. I Austin kan hun av og til oppleves i en supergruppe med Billy Gibbons, Jimmie Vaughan og Hammond­organisten Mike Flanigin. Begge de siste medvirker på Pinky’s Blues med Flanigin som organist hele veien igjennom og med Vaughan som gjest på rytmegitar på den Elmore James-inspirerte originalen «Hurrican Girl». ­Albumets tittelspor henspiller på Foleys varemerke, en rosafarget Telecaster dekorert med paisleymønster, samtidig som det er en fulltonende tributt til Earl Hookers legendariske instrumentallåt «Blues In D ­Natural», som i sin tid var kompet på Muddy Waters’ «You Shook Me», snedig plagiert av Led Zeppelin på deres debut­album. Nok om det.
I kompet til Sue Foley hører vi i tillegg til Flanigin også bassist John Penner og selv­este Chris Layton fra Stevie Ray Vaughans Double Trouble på trommer. 
Albumet er uforstilt Texas roadhouse innspilt live i et studio i San Marcos, Texas. Velprøvde bravurnummer som Gatemouth Browns «Okie Dokie Stomp» og Frankie Lee Sims’ «She Likes To Boogie Real Low» gjør seg bra side om side med nye originallåter fra Foley. Hennes «Dallas Man» ligger an til å bli en live-favoritt som en oppdatert versjon av Slim Harpo-klassikeren «Shake Your Hips», som de fleste vil huske fra Stones’ Exile On Main Street, men som fikk en definitiv nytolkning av Lou Ann Barton på hennes Read My Lips. Og både Lou Ann Barton og Lavelle White, som hadde originalversjonen, får en hilsen fra Sue Foley med versjonen av «Stop These Teardrops», som Barton gjorde på sin ­Muscle Shoals-innspilte debut-LP I’m Old Enough for snart 40 år siden. Og når vi først er inne på Sue Foleys kvinnelige bluesforgjengere i Austin: Hennes coverversjoner av Angela Strehli yter originalene all mulig rettferdighet. Både den funky «Two Bit Texas Town» og den såre balladen «Say It’s Not So». 
Sue Foley har levert igjen.