SWAMP?DOG

SWAMP?DOG - Rat On

SWAMP?DOG
Rat On
Alive Natural Sound

En blanding av honningsøt Otis Redding og frekk og funky Joe Tex

Lytt på engasjementet i teksten til “Remember I Said Tomorrow” og hør pianogrooven som Swamp Dogg alias Jerry Williams Jr. hamrer ut under sin messende testifying soulstemme. Dette er spilt inn i Quinvy Recording Studio, Muscle Shoals, Alabama. Det er det beste sporet Stones aldri har gjort, og kunne vært kronen på Exile On Main Street. Så bra er dette sporet og så bra er dette albumet, men Swamp Dogg har aldri passet inn i noen bås. Han laget en rekke kremalbum under eget navn, stort sett på egne selskaper som Canyon og Croker, av og til for større selskaper, men han forble en undergrunnsstørrelse. Han har gitt ut plater og jevnt og trutt siden 70-tallet, produsert kvinnelig sørstatssoul i toppligaen med Irma Thomas og Doris Duke. Garasje/acid soul-selskapet Alive Natural Sound har heldigvis satt i gang nyutgivelser av hans soloplater og R&B-produksjoner, og Swamp Dogg er på veien i USA og feires som tilbakevendt soul-Messias. Som tekstforfatter tidlig på 70-tallet hadde han kun Sly Stone som likemann i å utfordre både det hvite USA med satiriske og politiske og surrealistiske tekster og sitt eget svarte publikum som ikke fikk med seg hva han var. Stemmen hans er en blanding av honningsøt Otis Redding og frekk og funky Joe Tex, og han kan også gjøre en countryklassiker av Mickey Newbury (“She Even Woke Me Up To Say Goodbye”) og pop-soul av Bee-Gees (“Got To Get A Message To You”). Både Al Green og Flying Burrito Brothers har for øvrig gjort Bee Gees, så han er i godt selskap. Rat On!