Mektig gospelsoul på Cosmopolite
Tenåringene Annie, Edward og A.R.C. Brown fra Aberdeen, Mississippi skapte hellig ekstase da de på 70-tallet turnerte sørstatenes bibelbelte som en fortropp for den nye syntesen av soul og gospel. Fansen kalte dem ‘Staples Jr. Singers’ og Brown-søsknene tok navnet til ære for Staple Singers som toppet hitlistene på den tiden med «I’ll Take You There» og «Respect Yourself».
De var oppvokst med håpet i sørstatsgospel i en tid da raseskillelovene var opphevet i navnet, men ikke i gavnet. I hverdagen opplevde de diskrimineringen på kroppen. Den svarte gospelmusikkens håp om frelse og nåde har alltid et budskap om frihet. For Staples Jr. Singers betydde det at grensene mellom soul, funk og gospel var flytende. Deres "testifying with a groove" handlet om konkrete erfaringer som var råstoffet i usminkede bluestekster, men ble hos dem omformet til samme typen sosiale budskap som Staple Singers sang, der håpet alltid er til stede. Og i likhet forbildene nøyde de seg med el-gitar, el-bass og trommer i instrumenteringen. Et lydbilde barbert ned til det essensielle.
LP-en som ble samleobjekt
I 1975 var Annie fjorten år, A.R.C. femten og Edward seksten år. Den omreisende gospelsangeren Joe Orr ordnet en LP-innspilling for dem i Tupelo, Mississippi. De noen hundre eksemplarene som ble trykket solgte de fra konsertscenene og gårdsplassen hjemme. Med årene ble den selvfinansierte utgivelsen When Do We Get Paid på det lille Brenda Records til et samleobjekt, og i 2022 reutgitt på David Byrnes prestisjefylte plateselskap Luaka Bop. Anmeldere i musikkmagasinene og de store avisene på begge sider av Atlanteren ga høye karakterer, og søsknene ble gjenforent sammen med etterkommere i et firegenerasjons familieband og begynte å turnere igjen.
When Do We Get Paid (1975, 2022)
Alle sangene var skrevet av dem selv, med et helt eget og rått uttrykk fra funk og deep soul badet i gospeltradisjonens og forkynnelsens faste vendinger. I tillegg til den musikalske påvirkningen fra Staple Singers med de markante deltablues-riffene til Pops Staples på gitar, hadde de også tatt opp i seg gospelrøttene fra Chicago-soulen til The Impressions og Curtis Mayfield. «People Get Ready» klinger med som en understemme i åpningssangen «Get On Board». 70-tallsstjernen Bobby Womack, som også hadde dype gospelrøtter, toppet hitlistene i USA i 1974 med en nyinnspilling av sin gamle Valentinos-låt «Lookin’ For A Love». Den feberhete «I’m Looking for A Man» (from Galilee) på Staples Jr. Singers-LP-en må på den tiden ha blitt oppfattet som en tributt til Womack, som i sin tid spilte inn slavespiritualen «Couldn’t Hear Nobody Pray» med gospelgruppa The Womack Brothers. «Lookin’ For A Love» skrev han til samme melodi og framførte den med samme feeling. Slik ble gospel forvandlet til soul, og noe ble til gospelsoul – Staples Jr. Singers!
Tell Heaven, EP (2023)
Fire generasjoner musikere fra både Brown-familien og Annie Brown Caldwells familie spilte i januar 2022 inn en firespors EP for Luaka Bop i The Message Center I West Point. Mississippi. Videoen av det tjue minutter lange liveopptaket av prekenen «When Do We Get Paid (In Full)» er blitt en hit i seg selv og er herved anbefalt på det sterkeste. I tillegg gjorde de nyinnspillinger av «Lookin’ For A Man» og «Somebody Save Me».
Searching (2024)
Med nye låter skrevet av Brown- og Caldwell-familien og samme besetningen som på Tell Heaven-EPen, er Searching et mektig gjenhør. Produksjonen er fyldigere og gjestemusikere med smakfulle utfyllinger på Hammond B-3, pedal steel og vibrafon. Den drivende «Living In This World Alone» med Annie Brown som solovokalist kunne vært en Mavis Staples-innspilling, og Edward Brown som solosanger i den dype bluestrancen i tittelsporet håndhilser på selveste O.V. Wright. «Get On Board» er spilt inn igjen nytt med intakt feeling.
Albumet fikk superanmeldelser i Uncut, Mojo, Songlines og The Guardian og europaturné med opptreden i Roskilde befestet posisjonen. I høst har de tatt turen over dammen igjen og Cosmopolite er første spilling i Norge.
De senere årene har vi fått gjenhør med regionalt utgitte gospelsoul-artister med røtter i syttitallet fra North Carolina, Memphis, Mississippi og Texas. Flere utgivelser av det som kalles Sacred Soul er gitt ut av Music Maker Foundation i samarbeid med Big Legal Mess og Bible & Tire.
Vi trenger denne musikken i en tid det ikke er mye å rope hurra for.
Gå ikke glipp av konserten med The Staples Jr. Singers torsdag 24. oktober på Cosmopolite Scene! Les mer på https://cosmopolite.no/program