CHRIS KRAMER & BEATBOX’N’ BLUES
CHRIS KRAMER & BEATBOX’N’ BLUES
21st Century Blues
Blow ‘Till Midnight Records
Musikk i bluesens nye verden
Åpningen på dette albumet høres ut som et strippa ZZ Top på halv hastighet med en litt hes Don Henley på vokal. Det sterke munnspillet, den dype elektriske baryton-gitaren og beatboxrytmene i bakgrunnen forteller raskt at dette bandkonseptet fortsatt på sitt tredje album er noe spesielt i bluesens nye verden. For dette er europeisk blues, hvit blues, rå blues og med mange enkle men effektive riffete uttrykk både gjennom gitarer, perkusive rytmer og spennende vokalarrangement.
Her er det lett å la seg fenge av bandets enkle, men effektive og genuine stil. Bare å gå videre med låter som «Oh Lord» der ZZ Top-riffete gitarblues settes sammen med mer sjelfullt munnspill, og ikke minst gospelkor-backing som kler låtas enkle dynamikk. Og videre med poppete «Breakaway» som Kurt, hvis han hadde solgt cowboyhatten sin og tatt rockeparty-brillene på, fint kunne gjort.
De enkle gitarriffene, det effektive soundet og drivet i vokal og gitar fra Sean Athens og en svært dyktig munnspiller Chris Kramer, som virkelig strekker bena på dette albumet, er i seg selv spennende å stifte bekjentskap med. Når beatboxer og rapper Kevin O’Neal slippes løs på låter som «Howlin Wolf T-shirt» bare økes særpreget til bandet og man synker enda bedre til rette i sofaen. Dette er kan hende ikke grensesprengende på noen måte, men man tror på den primale kraften trioen besitter og lar seg underholde på en fin måte.
Det glipper litt mot slutten med Gary Moore-frieri á la “Parisienne Walkways” med deres instrumentale «Isil Calad» og Fabulous Thunderbirds-inspirert r&b og blues med «Everybody» som er bra, men mangler originaliteten som mange av de innledende låtene hadde. Men høsten er lang, vinteren kommer til å bli hard, så Chris Kramer & Beatbox’N’Blues fortjener en sjanse selv om de musikalske ferdighetene på gitarer, munnspill, rytmikk og vokalarbeid er større enn låtskriverferdighetene.