Fin festivalhelg med norske artister på Notodden

5. til 8. august ble den 33. bluesfestivalen på Notodden avholdt. Arrangørene lyktes med å få til en bra festival innenfor rammene som koronarestriksjonene tillot. Publikum kunne glede seg over mange gode konsertopplevelser - stort sett med norske artister - på den store bryggescena med plass til nærmere 2000 mennesker, og på mindre klubber og arenaer rundt om i byen.

Fin festivalhelg med norske artister på Notodden
Reidar Larsen stilte med stor besetning på bryggekonserten fredag.

I fjor måtte festivalen avlyses, men det ble avholdt en bluesweekend i mindre format. I år ble det åpning for et større arrangement, men ikke en fullskala bluesfestival som vi er vant til på Notodden. Det var ikke noe festivaltelt på torget. Her var det lekeplass og parkering. Storgata var ikke avstengt, mest til glede for områdets rånere, som patruljerte hovedgata jevnlig med sine mopedbiler og mer avanserte kjøretøy, alle utstyrt med heftige stereoanlegg. Og la oss si det sånn, blues er ikke favorittmusikken til rånerne. Det var ingen salgsboder med alskens fjas i gata. Det var ikke festivalpass å få kjøpt, man måtte kjøpe billett til de enkelte konsertene.

Det var færre spillesteder i år. Brygga var tatt i bruk som hovedarena, og der var området delt inn i mindre kohorter med hver sin inngang. Det var dekket på med langbord og benker, og alle gjester hadde sin egen, nummererte sitteplass. Her måtte man også holde seg, det var ikke anledning til å gå rundt, og danseplass var det ikke.
Scenen på Bok-og Blueshuset var i bruk på kveldstid, mens det flotte amfiet utenfor ble brukt til konserter på dagtid både fredag og lørdag. Et spillested som skapte litt forvirring var Bellman, som tidligere lå øverst i Storgata, men som nå ligger der Teledølen var før, rett ved torget. På dagtid het denne scenen Barrikaden Blueskro – og forvirringen var komplett! 
Det var også en konsert med Notodden Roadshow i gode, gamle Myrens Dam, samt en konsert med Norsk Utflukt i Notodden Teater.

Notodden Roadshow i Myrens Dam. (Foto: Harald Olsen).

Vi er ikke kvitt koronapandemien enda, og arrangørene hadde jobbet hardt for å sikre best mulig smittevern for både publikum, artister og de som jobbet for festivalen. Før inngang på alle scenene måtte grønt koronasertifikat fremvises, og det var håndsprit tilgjengelig overalt. Det var også lagt opp slik at man skulle unngå tette klynger med folk sammen.

Åpningen av festivalen foregikk torsdag kveld, som vanlig med Robert Sætervik som konferansier. Det var ingen musikalske innslag underveis, ordføreren og Jonas Gahr Støre sto for den offisielle åpningen. Bluesprisen ble også delt ut, og publikum kunne klappe vel og lenge for Bill Troiani (Billy T), som i år kunne innkassere den ettertraktede prisen. Et svært populært valg, og en veldig fortjent pris til en musiker som har betydd så mye for det norske bluesmiljøet. Bildet under (foto: Per Ole Hagen).

På Brygga fortsatte kvelden med Kid Andersen, som med kona Lisa og norsk band gjorde en strålende åpningskonsert. (Bildet over. Foto: Per Ole Hagen). Senere fikk vi en magisk stund med Knut Reiersrud Band og gjensyn med Dance With A Stranger. På Bellman spilte Musikkollektivet Notodden, unionsbandet Nave & The Ghost Collectors og Spinning Wheels.
Tross dystre værutsikter på forhånd og en heftig formiddagsskur, ble fredagen stort sett solfylt og mild. Regnfrakken trengte ikke å pakkes ut – foreløpig. 

Union Bluescup arrangeres av Norsk Bluesunion, og 6 band var i aksjon i år. De spilte både fredag og lørdag, og fikk vist seg frem for et interessert publikum. Til slutt ble det bandet Soft City fra Oslo som gikk av med seieren, og som blir neste års unionsband. Vi gratulerer, og ser frem til å høre bandet på bluesklubber og festivaler neste år. 

Amfiet utenfor Bok- og Blueshuset ligger idyllisk til ved Heddalsvatnet, her kan man faktisk nyte musikken med tærne i vannet. Mens publikum koste seg med sola i ansiktet, spilte Blue Energy, Oppkjøring, Akkerhaugen Raid og Byting fra den flytende scenen.
Daniel Eriksen og Stig Sjøstrøm underholdt på hele tre bluescruise fredag, litt av en prestasjon!

Kim Rune Hagen og hans Norwegian Soulband leverte et gnistrende bra show fredag. (Foto: Per Ole Hagen).

Fredag kveld gjorde Norwegian Soul Band med Kim Rune Hagen i spissen en fantastisk jobb, og de ga også ut nytt album denne dagen, Groove Your Hips. Og det er vanskelig å gjøre noe annet enn nettopp det når denne funky gjengen står på scenen! (Bildet over. Foto: Per Ole Hagen).
Så var det Reidar Larsens tur, han skulle feiret sitt 50-årsjubileum som artist i fjor, men det ble utsatt til i år. Med gjester ble den en praktfull, forsinket feiring. CC Cowboys avsluttet kvelden på brygga.

På Amfiet lørdag var det klart for ”eksamenskonsert” for deltakerne på årets Little Steven Blues School. Rundt 30 elever i forskjellige bandsammensetninger fikk vise hva de hadde lært, og nivået var rett og slett enormt bra! 
Festivalens eneste utenlandske artist var populære Mike Andersen fra Danmark. Han gjorde en solokonsert på Amfiet, før han spilte med bandet sitt på Bok- og blueshuset om kvelden. Det var stas å se en ekte, utenlandsk artist igjen etter 16 måneder! Rita Engedalen avsluttet dagsprogrammet på Amfiet med en svært god konsert med sitt eminente band.
På Bok- og blueshuset spilte Bergen Blues Band, med Hungry John i spissen. Bandet er grunnen til at mang en norsk ungdom fant bluesen på 70- og 80-tallet, og de låter like bra i dag. Gjestene fra Danmark, Mike Andersen Band, avsluttet lørdagen med et forrykende sett.

På Notodden Teater vartet Norsk Utflukt opp med en sterk, gripende og vakker konsert. Vi fikk gjenhør med Finn som drakk gin og sneik seg inn på nieren, og andre figurer fra Saabye Christensen sitt tekstunivers, samt flere låter fra det knallsterke, ferske albumet Heder & Verdighet. En helt sakral, magisk stund i mørket på teateret.
Bluescruiseverter lørdag var Reidar Larsen og Knut Hem, som sørget for høy stemning på båten. På Stasjonen Kafe holdt Kent Erik Thorvaldsen (The Jelly Roll Men) med venner hoff i den hyggelige hagen, så her kunne man få seg en matbit og en dose med gammal, god blues både på fredag og lørdag.

Stjerneskuddet TORA startet ballet på Brygga lørdag ettermiddag. (Bildet over. Foto: Per Ole Hagen). Kvelden var utsolgt, med 1740 billetter. Litt ut i Toras tøffe sett kom truende sorte skyer som førte med seg mengder av regn og kastevinder, og bord og løse gjenstander føk i lufta mens regnet bøttet ned. Konserten måtte stoppes mens det sto på som verst, og miksebordet fikk seg en god dose med vann, noe som førte til hektisk jobbing for lydpersonalet. Og regnet holdt seg utover kvelden, så de som kom for å høre Di Derre, Vidar Busk & His True Believers og Dumdum Boys måtte frem med regnfrakken.


Vidar Busk har altså gjenforent sine originale True Believers, og de har spilt inn nytt album som kommer i høst, produsert av Christoffer ”Kid” Andersen. Det var tydelig at publikum elsket å se igjen Vidar og bandet, og stemningen var høy, til tross for at regnet silte ned og det surklet i skoa. I Came Here To Rock svinger akkurat like voldsomt i dag som for over 20 år siden! 
Dumdum Boys avsluttet lørdagskvelden.

Avslutningskonserten var med Henning Kvitnes, som samlet et stort publikum på søndag ettermiddag. Henning er en nær og varm artist, og bød på sangperler fra sin lange låt-katalog.

Takk til Jostein Forsberg og hans dedikerte gjeng med frivillige, som dro hele arrangementet fint i land. Vi følte at smittevern var godt ivaretatt, samtidig som man endelig kunne nyte levende musikk fra en scene igjen. Det ble en annerledes festivalopplevelse, men det gjorde godt i kropp og sjel med levende musikk og gjensyn med bluesfamilien!
Men neste år, altså, da vil vi ha en normal festival, vi vil stå tett i tett foran scenen og digge, da vil vi klemme gamle bluesvenner, vi vil suse rundt med festivalpass og plukke konsertopplevelser som vi vil selv – da vil vi at alt skal være som før!

Les mer om festivalen i neste nummer av Bluesnews.