The Beatniks
The Beatniks
Here's To You
Hell's Bells Records
Dansevennlig og lytteverdig!
Hvor begynner vi? Svein Finjarn skal ha begynt tidligere, men Beatniks (da også med en c i navnet) ble startet i 1961 og har siden hatt nok medlemmer til å fylle et par fotballag. Finjarn er imidlertid den med lengst fartstid, selv om han har vært ute av bandet i bl.a. The Vanguards og New Jordal Swingers og en rekke andre prosjekter. I begynnelsen var de et instrumentalband á la Shadows, men utviklet seg etter hvert i flere retninger og fikk også en avlegger i Titanic i Frankrike. Finjarns Stratocaster har siden 1982 vært den bærende kraften i bandet. Andre har kommet og gått, men Finjarn har bestått. Foruten Finjarn på gitar og vokal er besetningen denne gangen Per Bakkelund (trommer), Tom Arild Anderson, (keyboard,/trekkspill/vokal), Bjørn Jensen (saxofon og kor), Per Fredrik Kjølner (gitar og vokal) og Bjørnar Strøm (bass og kor).
De sparker friskt i gang med Eigil Bergs rocka hyllest til musikkbransjens bautaer, mens Finjarn annonserer at han har forlatt prærien og kjører Cadillac i Modern Cowboy. When I Come Home er deilig 70-talls pop, mens de i en oppdatert versjon av Peace Pipe fra filmen The Young Ones tilfredsstiller Stratocaster-fansen. Kjølner leverer en fengende Who's Gonna Want, glitrende 60-talls pop! Slim Harpos Shake Your Hips leveres i et nytt og overraskende arrangement. En låt som til tider kan fremstå noe monoton, river deg her ut av godstolen! Love Is A Beautiful Thing er en ny vri på en Beatniks’ original fra 1966. Fin koring! I Jimmy Liggins One Sweet Letter går de tilbake til starten av 50-tallet. Benjamin beskriver de som platas mest etniske låt med munnharpe, multigitarer og et minneverdig pianobreak. Mektig låt! De rocker svingende James Intvelds Perfect World, og bruker lett karibiske rytmer på den fengende Am I Losing Your Love før Anders Westhagens Another Road tar oss trygt inn i solnedgangen med tre Gretsch gitarer. Imponerende hvor relevant disse karene får det til å låte.
Norge har alt for få band som klarer å formidle denne typen musikk med røtter fra 50-, 60- og 70-tallet. Denne plata er ikke perfekt, da enkelte av de 16 låtene kunne ha vært redigert bort, men alle fortjener en sigar for innsatsen! Dansevennlig og lytteverdig!