Tor Einar Bekken
Tor Einar Bekken
Help Us In The Hour Of Need
DrB Records
Gitaristen Bekken, spilt inn alene i Austmarka
Dr Bekken, eller Tor Einar Bekken, fikk bluesprisen på Notodden i sommer og var med gjengen av norsk blueselite i Royal Albert Hall i høst. Han er først og fremst kjent som pianist fra bluesens øverste hylle, rotfestet til New Orleans og Finnskogen. Med en bred og spennende musikkformidling som spenner fra bluesens og boogie woogie-musikkens swing til mer og mer å være farget av dypt følte tradisjoner innen jazz og folkemusikken fra Finnskogen.
På dette albumet hører vi gitaristen Bekken, spilt inn på en dag alene inne i Austmarka 20. april i år. Vi har hørt mange snutter på nettet med gitaristen og minimalisten Bekken klimprende på gitarstrenger med en gudbenådet jordbundet sjel. Nå er dette musikalske sideprosjektet, om vi kan kalle det det, endelig festet på et helt album.
Her drar Bekken deg med på lange turer inn i det repetitive dronelandskapet av tradisjonelle bluesriff og stemninger som bare går og går med et vell av enkle og mer krevende improvisasjoner. Han lister også gitar-improvisatører som Derek Bailey og Wendy Eisenberg som inspirasjoner til dette albumet.
Noen artister klarer å formidle en ro og jordbundet sjel gjennom malerisk musikk som liksom Edvard Griegs klassiske komposisjoner formidler bilder av natur og følelser. Tor Einar Bekken er en slik artist. En artist som evner å tenke smalt men samtidig ned på grunnfjellet ekte. «Help Us In The Hour Of Need» er en plate du legger deg ned med, ja selv hunden og katta legger seg nok ned når denne plata settes på, og bare tenker og reiser i en verden som både er eksperimentell og samtidig utrolig tradisjonell og med røtter langt tilbake i tid. Det hjelper å være mer enn gjennomsnitlig opptatt av akustisk gitarmusikk og bluesens røtter, og det eksperimentelle element av overraskelse og uvisshet, for å virkelig være bygd for å ta imot denne plata. For den er slik som hans Spellemanns-nominerte liveplate bak pianoet fra 2017 en smal plate. Men gjennom det å våge skapes det store ting, og for meg er dette en bluesplate, og vågal akustisk gitarplate, som jeg kommer til å ty til når julen etter hvert blir for kommersiell. Dette er stor sjel i en enkelt manns kropp, og en artist som tør gå nye veier.