Jørgen Sandvik
Jørgen Sandvik
Permanent Vacation
Apollon Records
En intim og skjønn bluesplate
Etter rundt 20 år med Real Ones, som har høstet Spellemannsprisen minst en gang og mye ros i musikkpressen fordi de aldri gikk på kompromiss med sin musikalske ide, og en tid som gitarist for Sigrid Moldestad, er det nå tid for solokarrieren til Jørgen Sandvik, som vil satse på sitt eget bluesbaserte uttrykk. Med seg har han et par av gutta i Real Ones, spesielt Ivar Vogt som spiller en rekke instrumenter og har produsert plata sammen med Jørgen. Låtene er delvis hans egne, men også en del hudløse coverlåter fra de bluesartistene som har betydd mest for hans blueslidenskap. John Mayalls «The law», Skip James «The devil got my woman» og spesielt Peter Greens «The world keeps on turning». Tradlåta “Midnight special”, som vel også Creedence gjorde i sin tid, (ja så mange har gjort denne at vi kommer ut av tellingen), er som skapt for Jørgens bluesarv med sin Real Ones-banderfaring. For det meste handler dette om Jørgen Sandvik, hans gitar og hans visjon om å ha full respekt for de gamle bluesmennene og tradisjonene og samtidig eksperimentere med eget sound, slik Real Ones også alltid har gjort. Han bruker blant annet fløyter, cello og pumpeorgel som nok er uvanlige i bluessammenheng. Resultatet er et veldig levende, nakent og særegent singer/songwriter bluessound. Det oser av en sulten landeveisfølelse som et «Motorpsycho goes blues». Og som vi har hørt fra andre rockere som Per Borten i samarbeid med nettopp Bent Sæther i Spidergawd tidligere, så har norske musikere på dette nivået virkelig bluesens sjel og inderligste følelser inne. Det låter jo som han har levd dette livet og sugd på bluesens reisefølge hele livet! En intim og skjønn bluesplate å spille i sommer når astøyen fra badeland og grillparties har lagt seg og mørket siger inn og duggen legger seg på ølflaska. Virkelig en liten favoritt det her, som kommer inn fra en uventet kant av Real Ones-leiren i vest!