Gode opplevelser på Ørland Bluesfestival

En ny utgave av Ørland Bluesfestival gikk av stabelen på Brekstad 21.-23. september med et variert og godt sammensatt program. I tillegg til konsertene på kultursenteret med band og artister som Heavy Suga (Heather Crosse) and The Sweet Tones, Southern Fried Groove Queens, Jolly Jumper & Big Moe, The Bills, Baskery og Kent Erik Thorvaldsen. 

Gode opplevelser på Ørland Bluesfestival
Heavy Suga and The Sweet Tones på Ørland kultursenter.

Det ble også arrangert konserter i kirka og på skoler og eldresenteret.

Heavy Suga And The Sweet Tones med Ørland gospelkor startet festivalen i Ørland kirke torsdag kveld. Ørland gospelkor er faste gjester på festivalen og startet med tre sanger med hver sin solist før amerikanerne tok over. Heather Crosse har vært på festivalen og på kirkekonserten tidligere og leverte et solid sett der hun også hadde Ørland gospelkor med på flere av låtene. Konserten ble en mektig opplevelse, og både Heather og lydmann Syver Srøbka var tydelig rørt flere ganger underveis.

Ørland gospelkor med Heather Crosse, Lee Williams og Walt Busby. (Foto: Sveinung Lervåg).

Resten av festivalen foregikk i Ørland kultursenter på to scener der den minste fungerte som changeover-scene på motsatt side av konsertlokalet. Publikum trengte bare å snu seg på stolene for neste konsert.

Tacobuffet
I festivalpasset er mat inkludert begge dager og fredagen startet med en tacobuffet. Med andre ord var det ingen grunn til å sitte hjemme for å få med seg fredagstacoen. The Bills spilte til maten. Lune rytmer, laidback stemning og gode tekster kjennetegner de to Bill’ene Booth og Troiani. Og dette ble et hyggelig sett med god respons og musikken favnet bredt, men oppmerksomheten til publikum gikk nok også mye i favør av maten.

Kent Erik Thorvaldsen
Etterpå var det klart for Kent Erik Thorvaldsen på changeover-scenen. Han kom tilbake mellom artistene på den store scenen hele kvelden og fikk dermed spilt et halvtimes sett tre ganger utover kvelden. Om stemningen var lun på den første konserten ble den ikke mindre lun når Kent Erik satte i gang med morsomme littpåkanten-historier mellom låtene. Kent Erik er kanskje mest kjent som vokalist og munnspiller i The Jelly Roll Men, som i stor grad spiller tidlig 50-tallsblues. I solosettet har han tatt fram gitaren i tillegg og beveger seg ytterlige 20 -30 år tilbake i tid med det som stort sett kan summeres som akustisk delta- og countryblues. Med seg på scenen hadde han kjæresten Cecilie Helle på noen av låtene. Selv om det var en til dels dempet seanse fikk han med seg hele salen. Stor applaus og høye latterbrøl innimellom er et kjennetegn for konsertene til Kent Erik, og slik ble det på Brekstad også.

Odin Landbakk Trio
Etterpå var det duket for årets unionsband, Odin Landbakk Trio. Odin og Haakon Landbakk (bass) og August Cancino (trommer) leverte et heftig sett med tre gode instrumentalister. Odin er en forrykende gitarist, men han går aldri i fella med at det tar fullstendig overhånd. Det er hele tida substans i det han gjør, og en viktig grunn til det etter anmelderens mening, er at han i tillegg til bluesrock er grundig plantet i americana og vestkystrock med stor forkjærlighet for bl.a. Tom Petty og The Eagles. I løpet av konserten hyllet han den tidligere Eagles-bassisten Randy Meisner som døde i sommer, med å synge Take it To The Limit som Randy sang i tida i Eagles. Glitrende framført og publikum var storbegeistret etter konserten. Resten av Bluesnorge kan bare glede til denne gjengen kommer på besøk.

Odin Landbakk Trio. (Foto: Sveinung Lervåg).

Heather Crosse
Etter en ny runde med Kent Erik på changeover-scenen var det klart for kveldens siste artist på den store scenen, nemlig Heavy Suga (Heather Crosse) and The Sweet Tones. Gjengen fra Clarksdale, Mississippi var på festivalen for tredje gang og er blitt både kjente og populære på Ørlandet. Med seg hadde Heather Lee Williams på trommer og vokal og Walt Busby på gitar og vokal. Lee har vært med alle gangene på Ørland, mens Walt var her for første gang. Alle tre er musikklærere på Delta Bluesmuseum i Clarksdale. Walt har kanskje en litt annerledes tilnærming til bluesen enn de gitaristene som har vært med bandet tidligere, noe som gav en litt annet uttrykk på låtene. Men publikum likte det de hørte i år også, og det var tidvis stor stemning foran scenen.

Lørdagsjam
Lørdagen startet med den sagnomsuste jamsessionen kl 13 og som varte i tre timer. Det ble en flott jam som startet med noen låter av Heavy Suga And The Sweet Tones før både lokale og tilreisende fikk komme opp. Blant disse var Hell-general Kjell Inge Brovoll, Anders Damås, Bill Troiani, Kent Erik Thorvaldsen og Mats Nerli samt de nevnte amerikanerne som kom opp igjen flere ganger. Et spesielt populært innslag var da lokale Ørland gospelkors dirigent Grete Eid Johansen sang en låt som sønnen Heide Eid Johansen på 16 år hadde skrevet. Heine spilte imponerende gitar både på denne og flere andre låter.  Jammen var som vanlig glimrende gjennomført med Syver Srøbka som myndig jamgeneral. 

Jam session med (fra v.) Mats Nerli, Anders Damås, Bjørn Tore Moen og Walt Busby. (Foto: Audun Klette).

Laks- og sildebord
Supertradisjonen med laks- og sildebordet markerte starten på lørdagskvelden. Gjestene koste seg med maten, og underveis i etegildet gikk Jolly Jumper & Big Moe and The Jimbo Jambo Band på scenen. For anledningen var Anders Damås med på trommer, og han gjorde slett ikke skam på plassen som normalt tilhører Arne Skognes. Kjell Inge Brovoll aka Jolly Jumper og Jan Erik Big Moe har spilt på samtlige festivaler siden Ørland Bluesfestival startet. Det er en ganske utrolig rekke og publikum satte igjen pris på det de hørte.

Over: Big Moe har spilt på alle festivalene siden starten. Under: Lee Hall fra duoen Southern Fried Groove Queens. (Foto: Audun Klette).

Denne kvelden var det The Bills som holdt til på changeover-scenen. Som dagen før trivdes folket med den lavmælte rootsmusikken fra veteranene.
Den engelske duoen Southern Fried Groove Queens gikk på scenen kl 21. En kraftfull blanding av tradisjonell Mississippi Hill Country/Delta Blues i god gammel R.L. Burnside stil. Duoen består av Lee Hall på gitar og vokal samt Lucy Piper på trommer. Det ble en fantastisk konsert som gav mange hakeslepp. Bandet er nok ganske ukjent for de aller fleste i Norge og herved sendes en oppfordring til bluesarrangører i Norge; book dette bandet! 
Etter dette roet det seg litt ned da The Bills gikk på scenen for andre gang. 

Over: Bill Booth i duoen The Bills. Under: Den svenske trioen Baskery. (Foto: Audun Klette).

Baskery
Festivalen ble avsluttet med et smell med den svenske søstertrioen Baskery som spilte et fyrverkeri av et sett. Baskery debuterte på Ørlandet på fjorårets festival og det ble et folkekrav å få dem tilbake.  Etter å ha sett dem mange ganger i årenes løp slutter de likevel aldri å begeistre. Alle tre er gode instrumentalister og koring og harmonier er av en annen verden. Til sammen blir det rett og slett pur dynamitt av kruttsterk, vakker-mørk mix av americana, killbilly, cowpunk, blues-grass, mud-country eller andre begrep som anmelderne har funnet på gjennom årenes løp. 

Med Baskery var festivalen over. Festivalnestor Syver Srøbka var veldig fornøyd med gjennomføringen og skrøt av både artister og publikum. Han rettet en stor takk til Ørland kultursenter for et flott samarbeid og til frivillige, sponsorer og publikum som stiller opp for festivalen år etter år.  

Vi på vår side retter en stor takk til Syver og resten av arrangørene. Ørland bluesfestival er alltid en god opplevelse, og dette var ikke noe unntak. Noen vil hevde at dansegulvet var for lite og med for mange bord. Andre vil hevde akkurat det motsatte. Mye moro og gode konserter var det uansett for alle, og Bluesnews anbefaler et besøk!