Big H Records feiret jubileum hos Oslo Bluesklubb
Bak Big H Records står Håkon Høye, som er et kjent fjes i det norske bluesmiljøet. Han kommer fra Tynset, og har sitt eget band i tillegg til at han også spiller i Billy T Band, med Joakim Tinderholt og i konseptet Blues For Barna.
Plateselskapet ble startet i august/september 2007 for å gi ut den første skiva til Billy T Band, A Little Mixed Up. Siden de store selskapene ikke var interessert i å gi ut smal nisjemusikk som blues lenger, konkluderte Håkon og hans Big H Records med at de kunne gi ut bluesplater selv. De første utgivelsene på Big H Records vokste stort sett frem fra miljøet rundt Muddy Waters, den legendariske bluesklubben i Oslo. Unionsbandet Yngve & His Boogie Legs var det første bandet som ble gitt ut.
- Vi hadde også eget studio en stund, forteller Håkon til Bluesnews. - Først var vi i Prinsens gate, så ble det flyttet til Bryn. Men det ble etter hvert så mye styr med leiekontrakten. Skulle man forsvare det økonomisk, måtte man ha jobbet fulltid med studioet, og kanskje ta inn prosjekter man egentlig ikke har lyst til å jobbe med. Det endte med at studioet ble lagt ned. I 2013 ga jeg ut en egen skive, noe jeg lenge hadde jobbet med. Men det skjedde så mye annet, og min egen plate ble stadig utsatt. Jeg hadde planlagt det lenge og spilt inn noen demoer, men det tok lang tid før platen faktisk ble utgitt. Navnet på albumet ble passende nok ’Bout Time. I 2019 kom oppfølgeren Nights At The Surf Motel.
Nominasjoner og Spellemann
Platene som er gitt ut på Big H har fått gode anmeldelser. Det mangler heller ikke på nominasjoner til Spellemannsprisen. Joakim Tinderholdt ble nominert for begge sine album, i 2014 og 2017, Håkon selv ble nominert i 2019 og Joe Rusi ble nominert i 2015. Billy T Band har vunnet Spellemannsprisen to ganger, i 2010 og 2012, de var nominert i 2016 og er i år igjen nominert i bluesklassen for sitt nyeste album, Hi Paradise.
- Det er klart det er hyggelig med gode anmeldelser, sier Håkon, men det som er det viktigste, er at det er folk som leser disse anmeldelsene og som blir interessert. For meg personlig er ikke anmeldelser så viktig. Hva anmelderen faktisk skriver føles viktigere. Nå for tiden har det blitt vanskelig å få en plateanmeldelse. Færre aviser gjør plateanmeldelser, og anmelderne som enda finnes, drukner i digitale album.
Håkon er småbarnsfar, med barn på 4 og 8 år, og drift av et studio lar seg vanskelig kombinere med en 8 til 16 jobb.
– Jeg bruker mye fritid på kveld og i helgene på musikk allerede. Jeg kan jo ikke ”stjele” all fritiden til familien. Skulle gjerne gjort mye mer, men det skorter på både tid og penger. Det er en utfordring å tjene penger på plater i dag, det er ikke mye å tjene på platesalg. Det er stort sett på konserter at folk handler plater, platebutikker finnes jo knapt lenger.
Promotering
Når man driver plateselskap, er det ikke bare å spille inn musikk og gi det ut. Promotering er en viktig del av jobben. Håkon forteller om prosessen:
- Jeg var veldig aktiv med promotering tidligere og bygget meg opp et godt kontaktnett, forteller Håkon, - men nå strekker ikke tiden helt til lenger, det er en jobb som tar mye tid. Og skal man leie inn noen for å gjøre det, så koster det mye. Promo er hardt, man må være veldig på hele tiden. Det krever mye tid og planlegging. Det finnes en del støtteordninger man kan søke på, men det er også noe som tar mye tid. Det finnes mange penger i ”systemet”, problemet er å få til en god søknad.
Vi sendte inn noen låter fra Billy T til International Songwriting Contest, en velrenommert konkurranse der de beste låtene kåres av store, internasjonale artister. Don´t Blow My Cover ble faktisk nummer to i blueskategorien i 2013. Sånt er bra for promotering, og selvsagt er det moro å få en sånn anerkjennelse.
Med det første albumet til Joakim Tinderholt fikk vi en stor artikkel i et tysk blad. Denne artikkelen førte til at vi ble kontaktet av Rhythm Bomb Records, som ønsket å utgi plata hans i Europa. Vi fikk mange kontakter ute i Europa, og Joakim fikk spillejobber på forskjellige europeiske festivaler. Han fikk et bredt nedslagsfelt på kort tid. Det gjelder å treffe på rett sted til rett tid!
Den forrige skiva til Billy T kom med på listen i det amerikanske bladet Downbeat over de beste albumene i 2019, det var også veldig bra.
- Å gi ut originalmusikk er fremdeles viktig, selv om man stort sett ikke tjener penger på plater i dag, det er mer som et dyrt visittkort, fortsetter Håkon. - Jeg har fått mange henvendelser om plateinnspillinger fra håpefulle artister som jeg har måttet skuffe. En plateutgivelse koster tid og penger, så det meste jeg har gitt ut, er ting jeg har hatt et eierskap til selv. Da jeg startet, var intensjonen å kunne ha såpass inntjening at jeg kunne ta ut litt lønn, men vi har aldri kommet dit.
- Er det noen andre du har hatt lyst til å gi ut plate med? spør Bluesnews.
- Jeg vet at Bill sitter på noen gamle taper av ting han gjorde med Eddie Kirkland. Jeg har aldri fått sjekket ut om det er noe som er mulig å gi ut, men det kunne vært gøy. Elvy Vefall har koret på innspillinger med Billy T og meg, hun er en fin vokalist som det kunne vært kult å laget noe med. Joakim Tinderholdt skal gi ut ny skive i løpet av året, trolig til høsten. Den skal spilles inn her i Norge, så skal Kid Andersen, som er fetteren til Joakim, mikse den. Den gleder jeg meg til å gi ut.
Konserten
På Youngs Nede var det fullt denne lørdagsettermiddagen i mars, det var mange som ville være med å feire Big H Records. Lokalet var pyntet med ballonger og girlandere, og det ble servert kake til alle, på ekte bursdagsvis.
Backingbandet besto av Billy T på bass, Alexander Pettersen på trommer, Frederik Mustad på tangenter og Håkon selv på gitar. På kor hørte vi Anita Schärer og Elvy Vefall. I første sett fikk vi høre Billy T Band, Anita Schärer, Blues for Barna, Erik Harstad og Little Andrew (Andreas Stamnes).
Andre settet åpnet med plateselskapdirektøren selv, Håkon Høye, før Joe Rusi entret scenen. Joakim Tinderholt var sistemann ut i dette settet, og det svingte som vanlig fint.
Big H Records laget jubileumsplaten som ble gitt ut til Oslo Bluesklubb sitt 20 årsjubileum i 2015. På den er det med en del andre artister som har spilt for klubben i løpet av årene, men som ikke har gitt ut plater på Big H Records. Blant annet er det flere opptak med Sven Zetterberg, som spilte for klubben mange ganger. Det siste settet på konserten ble derfor en tributt til den svenske blueskjempen, som døde så altfor tidlig i 2016. Han spilte mye i Norge, og Knut Reiersrud og JT Lauritsen er blant de som hedrer Sven fra scenen.
Knut Reiersrud overrasket jubilanten med en versjon av Lille Blåfugl, som denne dagen ble til ”Lille Håkon”. En overrasket og rørt sjef for Big H Records fikk et nydelig punktum for festkvelden i Oslo.