Nyheter

Id
3
Sort
56
ItemInstanceType
(not specified)
Dato
30.10.2018
Forfatter
Øyvind Pharo
Kategori
cat-1
Vis som toppsak
(not specified)
Vis video?
(not specified)
Vis tilleggsvideo?
(not specified)
Overskrift
Sørstatsfunk for hjerte og hjerne - St. Paul & the Broken Bones i Oslo
Ingress

Et av bandene som gjør seg mest gjeldende på dagens retro/neo-soul-scene kommer fra Birmingham, Alabama i det dypeste av det amerikanske Deep South. Denne uka kan du oppleve St. Paul & the Broken Bones i Oslo.

Tekst

Bandet består av unge hvite musikere, og med Paul Janeway som frontmann og hovedleverandør av låter har de en vokalist som Otis Redding og arven fra Stax og Muscle Shoals i ryggmargen. Det er fristende å sammenligne ham med den hvite studiomusikeren Eddie Hinton som innimellom låtskriving og gitarspilling for andre musikere rakk å utgi egne album som nærmest er blitt stående som målestokken for blue-eyed soul. Edddie Hinton var en slags reinkarnert Otis Redding i hvit manns skikkelse. Paul Janeway er en reinkarnasjon av Hintons ekstatiske blue eyed soul med forankring i gospel.

Med sin funky sekstett Broken Bones , som inkluderte to messingblåsere, senere supplert med saksofonist, ledet Janeway et band som raskt ble livefavoritter med opptredener på de mest prestisjefylt festivalarenaene i USA. Men bandet ser seg ikke tilbake. Fra partystemningen på deres EP Live and in Person!!!! (2014) og deres første regulære album Half the City har de gjennomgått en musikalsk modning der personlige og sosiale temaer har kommet til å prege sangtekstene. Dette var i emning på Sea of Noise (2016), og er fullt realisert på årets album, Young Sick Camellia, som er et ambisiøst og dypt personlig konseptalbum, kunstnerisk forløst sammen med superprodusent Jack Splash, som har Solange, Mayer Hawthorne og Kendrick Lamar på CV’en.

Bandet er forankret i sørstatssoulen gjennom samarbeidet med Stax-veteranen Lester Snell som var medlem av Isaac Hayes Movement i Shaft-perioden. Staple Singers, Isaac Hayes og de episke soulballadene til Johnnie Taylor er sørstatsmusikken som klinger i bakgrunnen når du hører de nye sangene det nye albumet til St. Paul & the Broken Bones og som har en tittel som henspeiler på at kamiliarosen er delstaten Alabamas offisielle blomst.

Kall det garasje-soul, retro-soul eller neo-soul. Nye generasjoner musikere på begge sider av Atlanteren gjenskaper nå R&B og soul fra 60- og 70-tallet gullalder med sin egen touch. Kanskje ansporet av den altfor tidlig døde Amy Winehouse og hennes suverene grep om uttrykket, kanskje var det katalogen til Brooklyn-plateselskapet Daptone som brakte veteraner som Charles Bradley, Sharon Jones og Lee Fields ut til et publikum som først hadde møtt opprinnelig soul gjennom hip-hop-artisters samplinger.

Du kan oppleve St. Paul & the Broken Bones på Cosmopolite Scene i Oslo lørdag 10. november kl 21.00.

Ingressbilde
(not specified)
Hovedbilde
/Files/Images/konserter/konserter18/stpaul-18.jpeg
Bildetekst
(not specified)
Bildekreditering
Øivind Pharo
Tilleggsbilde
/Files/Images/konserter/konserter18/stpaul2.jpg
Bildetekst
St. Paul & the Broken Bones' sanger og frontmann, Paul Janeway.
Bildekreditering
Øivind Pharo