BLIND ALFRED REED

BLIND ALFRED REED - Appalachian Visionary

BLIND ALFRED REED
Appalachian Visionary
Dust To Digital

Historisk hillbilly

Det er fullt mulig å krydre såvel Instagram- som Facebookveggen sin ved å følge "Dust To Digital", folkene bak legger jevnlig ut fantastiske filmklipp med opptak fra klassisk blues, western swing, hillbilly, og nivået er alltid skyhøyt. 
Her skal vi likevel hente oss inn og konsentrere oss om dagens tema. Vi skal til 28. juli 1927 - da møter Alfred Reed opp i det mobile studioet Ralph Peer har rigget seg til med i Bristol, Tennessee og gjør sine første fire innspillinger i det som senere er blitt kalt "The Big Bang Of Country Music". Sammen med ham gjorde Jimmie Rodgers og The Carter Family sine første ting i et platestudio - ulikt disse er Reed langt på vei blitt ignorert av et musikkinteressert publikum, selv om disse tre var de eneste som fortsatte å lage plater for Victor i årene som fulgte. Nå kan nok Reeds samlede produksjon sikkert sies å være begrenset - her er et par og tyve låter innspilt over de neste par årene, det meste gjort nordpå i New Jersey og New York. Han unnlater likevel ikke å fasinere. 
Reed ble født blind i Virginia i 1880 og viste tidlig en musikalsk begavelse. Han lærte seg å spille fele, banjo, mandolin, gitar og orgel - og elsket å synge. Som mange andre av musikerne fra Appalachia håndterte han såvel verdslig som religiøst materiale - begge deler er representert her. Alfred giftet seg i 1903 med Nettie, sønnen Arville skulle spille en viktig rolle i farens musikerkarriere og er også med på flere av innspillingene her. Han forsørget familien ved salg av egne komposisjoner, ved siden av å jobbe som musikklærer, holde konserter, og familien var stort sett selvforsynt med maten de dyrket. 
Innspillingene Alfred gjorde disse to årene gjorde det brukbart, spesielt selvsagt lokalt - men også til en viss grad i et større område. Alfred og familien klarte seg fint gjennom depresjonen, og Alfred døde i 1956 og ble begravet ved siden av Nettie. Arville var ikke tilgjengelig for å være med faren til de første innspillingene i Bristol, valget falt derfor på naboen Arthur Wyrick - en stødig og  lokalt godt kjent gitarist. Dette var på ingen måte den første gangen musikere fra Appalachia spilte inn musikken sin - de eldste kjente innspillingene er gjort i 1923, men det er lett å høre hvordan intensiteten må ha virket på Ralph Peer da Alfred gjorde sin egen "The Wreck Of The Virginian". Han ville ha mer, og Alfred fulgte opp med tre religiøse tekster, som også endte med å bli utgitt på plate. Han virket også som legpredikant i baptistkirken. Dette er musikk slik Alfred var oppvokst med, om enn farget av det han hadde hørt på ­radioen og det han hadde hørt andre gjøre. Gitaren til Wyrick og Alfreds egne særdeles nedstrippede fele er det som behøves for å komplettere en avslappet og forbløffende skolert lydende vokal. Dette er innspillinger som i all sin enkelhet og nakenhet blir stående som vakkert ærlige. 
I dag hadde vi sikkert kalt dette country, på den tiden var Alfreds innspillinger en del av et raskt voksende marked kjent som hillbilly-musikk. Heller ikke på innspillingene som er gjort langt hjemmefra er det mange kompromisser å spore. Er du på leting, og er du interessert i opprinnelsen til countrymusikken som fulgte, er dette en helt nødvendig plate å få med seg. Familien har bidratt med en samling bilder som bergtar, og den medfølgende historien er omfattende - og rørende. Alt gitt en imponerende innramming og innpakning. Historien om Blind Alfred Reed er historien om musikeren som glapp gjennom fingrene på det store platekjøpende publikummet - uten at jeg tror det affiserte ham det minste. Nå får du en ny sjanse til å gjøre noe med akkurat det.