Dark Season Blues feirer 10 år

Dark Season Blues feirer 10 år

Populer!

0.0
4734   0   0   0   0

Jubileumsfestivalen på Svalbard ble åpnet torsdag 25. oktober med stort show i det nye kulturhuset i Longyearbyen. I løpet av halvannen time fikk 2-300 fremmøtte møte ildsjeler i festivalen, samarbeidspartere og representanter fra det offentlige. Arrangørene i Longyearbyen Bluesklubb kunne også by på smakebiter fra årets innholdsrike festivalprogram. På bildet duoen Rita Engedalen & Morten Omlid med show-vert Jostein Forsberg. (Foto: Edgar Johansen).

På åpningen fikk man høre Gráinne Duffy, Rita Engedalen med Morten Omlid, Dave Fields og lokale Howlin' Huskies.
Det vanket mange gratulasjoner til den driftige bluesklubben som har stått bak ti meget velsmurte arrangementer og sørget for å gi innbyggerne og tilreisende til Longyearbyen gode musikkopplevelser ved inngangen til mørketiden, som starter i begynnelsen av november. Leder av Longyearbyen Bluesklubb Espen Helgesen og festivalgründer Gry Sneltvedt tok imot velfortjent heder fra bl.a. Trygve Steen i Spitsbergen Travel, kulturhussjef Roger Zahl Ødegård, daglig leder Ronny Brunvoll i Svalbard Reiseliv og Sveinung Lervåg fra Norsk Blues Union. Banksjef Trond Hellstad fikk æren av å åpne festivalen, og Jostein Forsberg fra Notodden bandt showet sammen på sin alltid så rutinerte måte.

Årets festivalprogram er mer innholdsrikt enn noen gang med en rekke både norske og internasjonale artister. De 13-14 forskjellige bandene sørger for ialt 33 konserter fordelt på 5 forskjellige scener.
Oppsummering fra festivalen kommer…

(RE)

Den amerikanske sangeren Michael Ledbetter og Rita Engedalen fant tonen på Kroa i Longyearbyen. (Foto: Roald Jungård)