Vieux Farka Touré – Saharas Hendrix til Oslo

.

Vestafrikanske stjerner har gjort det til vane å spille på Cosmopolite-scenen på Torshov når de besøker Norge. Den 9. mars gjelder det igjen å kjenne sin besøkelsestid når sønnen til den største av Mali-bluesens legender, avdøde Ali Farka Touré (som døde i 2006), kommer med sin trio direkte fra Malis hovedstad Bamako.

Mot sin fars uttalte vilje ønsket også Vieux Farka Touré (f. 1981) en karriere i musikken. Han lærte seg å spille på kalabas og trommer, og etter hvert tok han også musikkutdanning. Som tyveåring planla han sitt første album og først da faren var døende av kreft avslørte han for ham at albumet nærmet seg ferdigstilling. Ali Farka Touré ga sin velsignelse og ble med på noen av sporene. Hans debutalbum fra 2007 med tittelen Vieux Farka Touré var gjennomsyret av tradisjonsmusikk fra Mali, og med seg hadde han den ubestridte mesteren på kora-instrumentet, Toumani Diabate. Albumet feide enhver innvending av banen om at denne platen ble utgitt for å utnytte legendestatusen til faren. En av de viktigste unge nye musikerne fra Vest-Afrika hadde meldt sin ankomst.

På de ni årene som er gått siden debuten har han gitt ut kritikerroste album på selskapet Six Degrees, alle med sitt klare særpreg og uttrykk for viljen til å bruke Mali-musikken i nye konstellasjoner med vestlige musikere fra ulike bakgrunner. Alltid vender han tilbake til hans eget stolte folks dype musikalske røtter, og mye av inspirasjonen for musikken hans er selvfølgelig de voldelige tilstandene Mali ble kastet ut i etter at krigen mellom tuaregene og islamistene brøt ut rundt Timbuktu nord i landet, like i nærheten av hans hjemby, Niafanke ved Nigerelva.

Slik faren ble kalt Afrikas John Lee Hooker og bluesens urkilde er Vieux Farka Touré blitt kalt Saharas Jimi Hendrix, den som brakte den afrikanske bluesgitaren inn i det 21. århundre med den elektriske gitarens universelle  improvisasjonsspråk. På albumet The Secret fra 2011 har han med seg jam-band-stjerner som Dave Matthews, Derek Trucks og produsenten Eric Krasno fra Boston-gruppa Soulive i tillegg til jazz-funk-gitaristen John Schofield. Tittelsporet på dette albumet var likevel et "back to the roots" og siste samarbeid mellom far og sønn Touré.
På sitt foreløpig siste soloalbum, Mon Pays (2013), lager unge Farka en åpenbaring av en Mali-blues på det hypnotiske sporet «Safare». Melodisk og rytmisk er den identisk med Slim Harpos mambo-blues «Got Love If You Want It», som han frakter hele veien tilbake over Atlanterhavet fra 1950-tallets Louisiana og framfører den med tekst på sitt eget språk som jeg regner med er bambara.
Hans nyeste album Touristes  er et samarbeidsprosjekt med den unge amerikanske performance-folk-sangerinnen Julia Easterlin, opprinnelig fra Augusta, Georgia, nå bosatt i Brooklyn. Det er et bemerkelsesverdig album som tematisk kretser rundt krig og vold både som kommentar til verden i dag og som noe urgammelt i menneskenes historie, inspirert av ulike musikalske tradisjoner og av nytt og gammelt. Touré og Easterlin fulgte opp denne kritikerroste utgivelsen med turneer i løpet av 2015, men til Cosmopolite har Touré med seg Jean paul Melindji på trommer og Valery Assouan på bass.

Tekst: Øyvind Pharo - Foto: Koné

NB. Vi trekker ut 2 gratisbilletter til konserten på Cosmopolite 9.3. til en av våre lesere som sender inn navn og adresse.

8.3. Bluesnews har trukket ut en heldig vinner av to billetter til konserten 9. mars.: Thorvald Grung Moe
Billettene kan hentes i døra.