Gina fikk bluesprisen

.

Gina Aspenes mottok  prisen i bluesklassen under årets Spellemannsprisutdeling. Showet var i år lagt til Stavanger, der byens konserthus var fylt opp med spente og festpyntede artister og bransjefolk fra alle deler av norsk musikkbransje. Hele 23 priser ble delt ut. Showet ble sendt direkte på NRK.

Showet ble gjennomført uten de store skandalene, ingen sjanglende rockeband som snøvlet frem en takketale eller hårreisende kommentarer denne gangen.
For blues-Norge var det naturlig nok utdelingen av prisen i bluesklassen som var mest spennende. Det ble gitt ut mange gode plater av norske bluesartister i fjor,  så konkurransen var hard. Tre artister var nominert, Knut Reiersrud for platen Aftonblues, Bjørn Berge for platen Mad Fingers Ball og Gina Aspenes for platen Inertia. Mens Berge og Reiersrud har vært nominert tidligere og allerede har Spellemannspriser godt plassert på peishylla, var dette første gang for Aspenes.
Monica Heldal hadde fått jobben med å dele ut prisen i denne klassen, og frem fra  konvolutten trakk hun kortet som avslørte vinneren. Gina Aspenes var både himmelfallen og overrasket da hennes navn ble ropt opp, og det var en svært glad artist som kunne gå frem for å ta i mot sin fortjente pris. Hun uttalte overrumplet: Veit dåke kem eg e? Trolig var det mange som ikke visste det, men forhåpentligvis hjelper Spellemannsprisen til med å rette på den saken.
Gina rakk å takk Ole Reinert Berg-Olsen (ORBO), Erick Jaskowiak, kjæresten Thomas og mamma, før hun lykkelig kunne vandre tilbake til plassen sin med trofeet i hånden.

Gina er kjent for mange fra bandet Nobody’s Business, og hun har lang erfaring som sanger i forskjellige sammenhenger. I oktober i fjor ga hun ut sin første plate, Inertia. Platen ble spilt inn i Os, der Gina bor, og i Nashville. Resultatet ble en flott plate preget av blues, soul og gospel, og den var altså bra nok til å overbevise juryen i Spellemannsprisen.

Rett etter bluesprisen ble countryprisen delt ut, og Bendik Brænne vant prisen for sin flotte debutplate How To Fake It In America. Selv om dette var Bendiks første egne album har han, tross sin unge alder, lang erfaring fra andre band, da som saksofonist. Bluesinteresserte har lenge hatt gleden av å høre Bendik sammen med Amund Maarud. Bluesnews intervjuet Bendik i fjor, du kan lese intervjuet i blad nummer 79.
Interessant for øvrig at amerikaneren Erick Jaskowick er involvert i debutplatene til både Bendik og Gina. Han kan tydeligvis lokke frem det beste i artistene han jobber med.

Knut Reiersrud delte ut prisen i Åpen Klasse, og høstet applaus i på sosiale medier for sin T-skjorte med påskriften ”Kill Autotune”.

Prisen for årets nykommer, det såkalte Gramostipendet på hele 250.000 kroner, gikk til Monica Heldal, som har hatt stor suksess med sitt album Boy From The North. Monica plukket i tillegg med seg prisen for beste popsolist, så det er tydelig at hennes kvaliteter har blitt lagt merke til. Monica Heldal har spilt på Notodden Bluesfestival flere ganger, og hun har mye blues i sin musikk. Hun er blant annet en stor fan av Rory Gallagher og har tidligere bodd et år i Irland, der hun perfeksjonerte sine gitarferdigheter. Med penger på bok kommer Monica til å fortsette med musikk, og hun skal nå ut på en lengre Norgesturne.

Bluesnews gratulerer alle prisvinnerene i Stavanger, og våre lesere kan se frem til et intervju med den ferske bluesprisvinneren Gina Aspenes i neste nummer av bladet.

Tekst: Nina Hanssen