Diverse artister

 
5.0
503   0   1   0   0  
Diverse artister

Album informasjon

Tittel
Notodden Mississippi
Plateselskap
Bluestown Records
Anmelder
Øyvind Pharo

Skribentomtale

Karakter 
 
5.0

Norske bluesmusikere med amerikanske blueslegender

Norske bluesartister har spilt inn plate sammen med amerikanske blueslegender før, ikke minst på Notoddens eget Bluestown Records, men akkurat denne utgivelsen er det noe spesielt med. De femten innspillingene fra Juke Joint Studio, gjort under fire forskjellige Notoddenfestivaler i tidsrommet 2003 – 2011, bringer frem minner om da de pur unge Fleetwood Mac spilte in Blues Jam at Chess i 1969.
Det er ikke bare det vemodige i at David «Honeyboy» Edwards er med på denne platen og Blues Jam At Chess som får meg til å assosiere. Akkurat som Fleetwood Mac fikk med seg sjefsmunnspilleren Big Walter Shakey Horton til å lage Chicago-stemning, så har Notodden Mississippi-plata Snooky Pryor, som helt tilbake på 40-tallet blåste sitt elektrisk forsterkede munnspill på Chicagos Maxwell Street. Simpelthen et scoop at Bluestown fikk spilt ham inn. Han spiller på fem av de seks sporene fra 2003 som er produsert av Seasick Steve, mannen som solgte miksepulten fra Stax til Juke Joint Studio.
Forskjellen fra Blues Jam at Chess er at det her ikke handler om ett band med gjesteartister innspilt i løpet av en helg. Her hører vi en kjerne av norske bluesmusikere spilt inn med gjesteartister over en åtte års tid. Det er da fascinerende å høre hvordan de norske musikernes fortrolighet med bluesen utvikler seg, og at det på de nyeste innspillingene dreier seg om Spoonful of Blues med henholdsvis Knut Hem og Eskil Aasland som trommeslager sammen med henholdsvis Pinetop Perkins (bildet) og Lazy Lester. De tre Lazy Lester-innspillingene er outtakes fra hans Blues Music Awards-nominerte 2011-album, You Better Listen. «Kokomo Blues» er en rivende rocker i Elmore James-stil, nokså forskjellig fra swamp-bluesen han er kjent for, men er et av høydepunktene på plata. Gitarist Morten Omlid er i storform, noe han for øvrig viser hele veien. Han spiller på elleve av albumets spor.
Den andre norske gitaristen som deltar er Amund Maarud, som spiller sammen med den amerikanske bluesbesetningen fra de Seasick Steve-produserte 2003-kuttene. Han gjør Roscoe Gordons «Let’s Get High» om til gnistrende Texas-shuffle i reneste Gatemouth Brown-stil. Og hvilket band var det ikke han har med seg: Mel Brown, piano, Willie «Big Eyes» Smith, trommer, Bob Stroger, bass og tidligere omtalte Snooky Pryor på munnspill. Samme gjengen minus Maarud pluss Morten Omlid backer Rita Engedalen i Janis Joplins «Turtle Blues», en låt hun har adoptert, og som hun gjør forbilledlig.
Vi skal heller ikke glemme solosettet til Honeyboy Edwards der han gjør den ultimate deltabluesen «Catfish Blues» og ikke minst improviserer fram «I’m the Man And I Always Wear the Pants» , en låt han visstnok ikke hadde spilt inn før, men musikalsk minner den om Eddie Taylors «Big Town Playboy».
Og Notodden-sjefen sjøl? Jostein Forsberg gjør Lazy Lesters « A Woman» sammen med Mel Brown-kompet og låter helt Llouisiana for anledningen. Og jeg må for all del ikke glemme Pinetop Perkins’ «Down In Mississippi» med kompet fra Spoonful of Blues. Tror dette må ha vært hans siste studioinnspilling før Pinetop forlot denne planeten til fordel for Blues Heaven. Fire dager før var han av ordføreren blitt utnevnt til æresborger av Notodden.
Vel blåst, Bluestown!
(Omtalen er gjort utfra tilsendte digitale filer før CD-plata var ferdig fra trykk).

Powered by JReviews