Anmelder
Johnny Andreassen

Skribentomtale

Karakter

4.0

Soul og blues med funky attityde

Tung, groovy og med sine blåsere er dette nesten en heftig Blood Sweat & Tears-blanding av soul, blues og funky attityde. Det oser av den nærmest primitive New Orleans-funken som Royal Southern Brotherhood aldri fikk vist ordentlig frem i sine rocka arrangement. Alle gitarene stod i veien, men her slipper orgel-grooven og blåserrekka ordentlig til og får breie seg ordentlig ut med en følelse som er nesten helt i klassisk Little Feat/ Blood Sweat & Tears-ligaen.
Og når vokalist Freddi Gowdy (eller Fred Gowdy avhengig av om du leser på coveret eller i bookleten) viser seg å ha en nesten like bra, ru stemmeprakt som vår helt J.J. Grey når r&b-flommen treffer deg med låta «Something you got», så er en god anmeldelse allerede garantert. Bandet fra Colorado beskrives i USA som «Sam & Dave møter Tower Of Power»!
Legg til kvaliteter hentet fra Dr. John på «Survivors» der et sexy og jazzete saxparti driver deg med Neville Brothers funky brygg, et New Orleans-brygg i hele sitt fullkomne vesen som du nesten ikke kan finne noen andre steder, så skjønner du sikkert at dette bra. Chris Daniels & The Kings finner ikke opp kruttet på nytt, men har en bandfølelse og en vokal følelse som er uimotståelig på enhver varm sommerfest!
Det fristes med mer J.J. Grey & Mofro-inspirert materiale med «Joy», en Was (Not Was) og Sweat Pea Atkinson-leken funky rock med «Don’t let your mouth write no checks». Det er bare taffel-crooningen på James Browns alter med låtene “Cool breeze” og “What a day” som hindrer terningkast 5 på denne!