Anmelder
Jan Rustad

Skribentomtale

Karakter

6.0

Pensum!

Da Magic Sam Maghett døde 32 år gammel, 1. desember 1969, sto han på terskelen til det som ganske sikkert hadde blitt en spektakulær internasjonal karriere. Debuten hans på Delmark, West Side Soul hadde, som en av de få bluesplatene, fått strålende omtaler i den etablerte musikkpressen, og den foreliggende oppfølgerplata var ment å signalisere Sams overgang til stallen til Stax. Slik skulle det ikke gå.
Derfor er det ekstra gledelig at Delmark nå har gjort nok ett av de klassiske opptakene de sitter på tilgjengelig på nytt, og nok et signal om ar selskapet så smått begynner å bli bevisst den arven de sitter på i arkivene. Begge platene Mighty Sam etterlot seg er intense oppvisninger i skjæringspunktet mellom blues og soul, gjort av en stilskaper på gitar - med en sangstemme som får de fleste andre til å lyde som de er i stemmeskiftet. Her har han med seg et stjerneband der særlig Eddie Shaw på saksofon og Mac Thompson på bass peker seg ut. Joe Young kompletterer Sams eget gitarspill mesterlig og Odie Payne jr. ligger fjellstøtt under på trommer. Stemningen i studio må ha vært fantastisk der dette er spilt inn på et par dager – på gammelmåten. Sam og bandet plukker låter fra Otis Rush, Roscoe Gordon, Don Nix og Willie Dixon og gjør dem helt til sine egne før de fyller ut med Sams egne låter, stoff som bærer bud om det som ville kommet hvis karrieren hadde fått fortsette.
Det ville være utrolig gledelig hvis denne nyutgivelsen fører til anerkjennelse for en unikt begavet mann utenfor informerte kretser. I ethvert tilfelle er den pensum for alle som påstår seg å ha et forhold til blues og soulmusikk.