Anmelder
Richard Gjems

Skribentomtale

Karakter

4.0

Kjærkomment italiensk innslag til den europeiske bluesfloraen

RG Band er herreorkesteret til den italienske munnspilleren og sangeren Riccardo Grosso. På liveplata 21.12 - Live at Teatro Del Pane leverer de et solid live-sett i grenselandet mellom bluesrock á la legendariske Red Devils, Tom Waits-aktig artrock og munnspillblues i beste Charlie Musselwhite-ånd (som de for øvrig gjør en utmerket coverlåt av på plata). Musikken er høyoktan, litt på tuppa og preget av tykk italiensk aksent. Like fullt fungerer det hele riktig så godt, både på grunn av et riktig utvalg av låter og en emosjonell overbevisning i framføringen. Jeg tror eksempelvis en ren Chicago- eller vestkyst-pakke ville fungert mindre bra med denne konstellasjonen. Tom Waits’ «Jockey Full of Bourbon» er tilbakelent og mørk samtidig som den kler et aggressivt munnspill. Bandets moll-cover av Chuck Berrys klassiker «Nadine» likeledes. Kontrastert med den fine versjonen av nevnte Charlie Musselwhites melankolske up tempo-låt «Church Is Out», dannes en fin musikalsk helhet. Det ekvilibristiske kromatiske munnspillet på selvskrevne «Dog Me Down» underbygger bare denne musikalske atmosfæren, samtidig som det legger til et virtuost element som hindrer RG Band å havne i kategorien «anonym, men sympatisk bluesrock». Likeledes er instrumentalen «Tenth Avenue Tango» et friskt, om enn mer tradisjonelt, innslag i konserten. Eneste pirkete innvendig jeg måtte ha her, er at Riccardo Grosso tidvis er litt for raus med vibratobruken, men dette er en smakssak. Alt i alt et kjærkomment italiensk innslag til den europeiske bluesfloraen. Vel verdt en lytt.